(Denna artikel publicerades först på greatplacetowork.com och har översatts till svenska.)
Ny forskning visar att kultur spelar en avgörande roll för om anställda känner sig ensamma på jobbet eller inte - och hur dessa känslor påverkar företagets resultat.
Enligt Gallup känner sig en av fem anställda världen över ensamma på jobbet. Men det är inte säkert att du vet vilka dessa medarbetare är i din organisation.
"En av de saker som många missförstår är att de tror att ensamhet på jobbet är sällsynt", säger Constance Noonan Hadley, lektor vid Boston University Questrom School of Business och grundare av Institute for Life at Work. "Människor pratar inte öppet om sin ensamhet på grund av stigmat, och de signalerar inte heller tydligt till andra att de känner sig ensamma."
Eftersom det finns tydliga normer för hur man ska bete sig på jobbet är det vanligt att medarbetare döljer sina verkliga känslor för att passa in i företagets förväntningar.
Hadleys senaste forskning, som hon gjort tillsammans med Sarah Wright vid University of Canterbury i Nya Zeeland, visar att ensamhet inte bara är ett vanligt problem på arbetsplatsen – det är något företag kan åtgärda genom förändringar i jobb och arbetsmiljöer.
Det är tydligt att företag bör engagera sig i att lösa detta problem. "Det finns mycket bevis som visar hur skadligt det kan vara för företagets resultat," säger Hadley.
"Man ska inte utgå ifrån att om du är på kontoret är du inte ensam, och om du jobbar på distans är du det. Det är mycket mer komplext än så."
Ledare kan förvänta sig högre sjukvårdskostnader kopplade till ensamhet. "Medicinsk forskning visar på högre sjukdomsrisk och förtida dödsfall på grund av ensamhet, allt från cancer till demens," säger hon. "Om du som arbetsgivare betalar för sjukvårdskostnader kommer du att få högre utgifter för dessa."
Ensamhet innebär också risk för minskad produktivitet, prestation och ökad personalomsättning.
Den akademiska forskningen om ensamhet på arbetsplatsen är bara några decennier gammal.
Tidigare forskning har främst fokuserat på allmän ensamhet, exempelvis bland äldre, och inte på människors upplevelser på arbetsplatsen. I sin senaste studie undersökte Hadley och Wright 1 000 medarbetare med låg, medelhög eller hög grad av ensamhet för att identifiera de personliga och arbetsrelaterade faktorer som skiljer de mest ensamma medarbetarna från resten.
"Vissa påstår att detta är ett problem för unga, att de vuxit upp med sociala medier eller precis börjat sin karriär och jobbar på distans, så det är klart att de inte känner sig kopplade. Men det är inte vad vi ser i våra data."
Personlighetsdrag som introversion ökade risken för ensamhet, men höga nivåer av ensamhet fanns bland medarbetare med alla typer av personligheter.
Hadley och Wright fann att ens nivå i organisationen och arbetssättet påverkar ensamheten. Juniora medarbetare och heltidsarbetande på distans var mer benägna att känna sig ensamma.
Ålder visade sig inte vara en faktor. Kön gjorde inte heller någon skillnad, men det fanns tecken på att icke-vita medarbetare var något mer ensamma än vita medarbetare.
Även om heltidsarbete på distans ökar risken för ensamhet löser en återgång till kontoret inte problemet. "Man ska inte anta att du inte är ensam om du är på kontoret eller att du är det om du jobbar på distans," säger Hadley. "Det är mycket mer komplext än så."
Ensamhet förekommer bland medarbetare från alla arbetsstilar och demografiska grupper, vilket kräver en bred strategi för att lösa problemet.
Hadley och Wright föreslår sex åtgärder för att minska ensamhet i arbetsstyrkan:
Börja med att mäta ensamheten. Innan åtgärder vidtas bör företag mäta hur deras arbetsstyrka mår. Medarbetarundersökningar med validerade verktyg är avgörande.
Identifiera drivkrafterna bakom ensamhet i data. Ensamhetens orsaker varierar mellan företag, men ofta spelar arbetskulturen en stor roll.
Inkludera relationsbyggande i prestationer. Tid för att knyta band med kollegor bör värderas och följas upp i utvecklingssamtal.
Investera i sociala aktiviteter. En regelbunden kalender med sociala evenemang kan minska ensamhet.
Erbjud olika typer av medarbetargrupper. Förlita dig inte bara på en grupp eller ett program för att skapa tillhörighet.
Definiera ledarskapets roll. Ledare behöver vara aktiva och själva bygga relationer för att främja gemenskap.