När medarbetare upplever att de har meningsfulla möjligheter att bidra till innovation, är de hela 82 % mer benägna att vara entusiastiska över att använda AI.
För globala företag är förmågan att anpassa sig och innovera i takt med den generativa AI:s framfart en av de största utmaningarna. En rapport från Accenture (2024) visar att 81 % av företagen ser AI som en nyckel för att omforma sin verksamhet. Men samma rapport avslöjar också en klyfta mellan ledning och medarbetare – bara 51 % av medarbetarna är entusiastiska över att använda AI, och endast 45 % tror att deras företag kommer använda AI på ett sätt som gynnar dem.
Det är här förtroendet för ledarskapet spelar en avgörande roll. När medarbetarna känner förtroende för sina ledare är de betydligt mer benägna att bidra till innovation och tillväxt. En global undersökning från Great Place to Work® visar att medarbetare som känner starkt förtroende för sina ledare är fyra gånger mer benägna att säga att de har många meningsfulla möjligheter att delta i innovationsarbetet.
De faktorer som får medarbetare att känna förtroende för sina ledare är också det som särskiljer Fortune World’s Best Workplaces™ från vanliga arbetsplatser.
Men vad som spelar störst roll varierar beroende på region:
På World’s Best Workplaces™-listan presterar dessa företag betydligt bättre än genomsnittet. Till exempel säger 55 % fler medarbetare att deras chefer bryr sig om dem som människor, och 48 % fler anser att ledarna lever som de lär.
När medarbetare upplever att de är en del av innovationsarbetet ökar deras entusiasm för AI. Att erbjuda utbildning om AI gör att medarbetarna är tre gånger mer benägna att vara entusiastiska över att använda AI i sitt arbete. Dessutom kan företag som främjar en kultur av innovation minska friktionen vid implementeringen av ny teknik.
Företag på listan över världens bästa arbetsplatser visar hur detta kan göras:
Initiativ som involverar medarbetare i AI-utveckling kan också förbättra företagets ESG-arbete. Great Place to Work har funnit att medarbetare som får AI-utbildning är 47 % mer benägna att säga att företaget gör miljömedvetna val och 27 % mer benägna att uppleva att företaget bidrar till samhället.
Ett exempel är Accenture, där medarbetare kan delta i innovationsutmaningar som "Sustainability Innovation Challenge". Ett team i Indien skapade till exempel verktyget Mangrovera.ai, som använder AI för att skydda mangroveskogar.
Förtroende för ledarskap är den avgörande faktorn som låser upp innovation, stärker medarbetarnas AI-engagemang och driver affärsresultat. Det är en grundläggande byggsten för AI-anpassning och framtidens arbetsliv.