När jag träffar Anne-Lie Carlos Jeansson, vd på Kumla Bostäder, drabbas jag omedelbart av hennes energi och karisma. Hon strålar av både styrka och positivitet, professionalism och värme. Hon har nära till skratt och en lekfullhet över sig samtidigt som hon ger intrycket av att vara en målmedveten och handlingskraftig person, som vet vart hon vill och hur hon ska komma dit.
Under hela vår intervju är det just denna dualitet, att kombinera hårt med mjukt, som framstår som hennes styrka som ledare för Kumla Bostäder.
– Jag tänker ofta på vilken energi jag tar med mig in till jobbet. Vi har speglar uppsatta i trappen till kontoret. Jag brukar se mig själv i dem på väg upp för att se vad jag utstrålar i dag. Jag vill bidra med energi och en vilja till förändring, det ska gå framåt och vara högt tempo, säger hon och tillägger att hon ofta springer i korridorerna för att hon gillar fart och förändring och vill att den energin ska smitta av sig på övriga.
Kumla Bostäder startades för cirka 75 år sedan och i dag står bolaget som en pelare i samhället.
– Syftet är att vi ska erbjuda bostäder till alla. För olika plånböcker och olika geografiska områden. Alla ska ha möjlighet att ha ett boende i vårt bestånd, förklarar Anne-Lie.
Med cirka 40 anställda har Kumla Bostäder valt att behålla de flesta roller i egen regi, från snickare till städare.
– Dels får vi bättre kontroll och det blir bättre utfört, dels kan vi erbjuda en karriärväg där man får utvecklas i organisationen. Det tycker vi är viktigt, säger Anne-Lie.
Företagskulturen är familjär och inkluderande, vilket Anne-Lie är stolt över:
– Vi månar verkligen om varandra. Fördelen med att vi är en sådan liten organisation är att varje individ blir bekräftade varje dag, på olika sätt. Gemenskapen är varm, och det känns att man bryr sig om sina kollegor.
För att förstärka samhörigheten inom företaget har tidigare skillnader mellan kontor och förvaltning jämnats ut, och alla avdelningar sitter nu tillsammans i samma byggnadskomplex.
– På morgonen samlas alla på fika och för att få ett första snack. Några läser morgontidningen och vill det sig riktigt illa kör jag en planka med de som vill, skrattar Anne-Lie.
Bakgrund från bank
Anne-Lies bakgrund inom banksektorn, där hon under 25 år arbetade i olika yrkesroller inom kontorsrörelsen och ansvarade för delar av verksamheten i Baltikum, har gett henne en unik kompetens i att balansera affärsmässighet med samhällsnytta. Under de sista åren på bank pendlade hon varje vecka mellan Stockholm och hemmet i Hallsberg.
– 2016 fick jag frågan om jag ville bli vd för det kommunala bostadsbolaget i Kumla. ”Oj vad roligt!” tänkte jag. Jag såg en fördel och förmån att få tänka på samhällsnyttan och samtidigt driva företaget affärsmässigt. Det kan uppfattas som en omöjlig uppgift men får du till det kan du göra skillnad på riktigt för din omvärld. Nu har jag förmånen att jobba samhällsnyttigt, affärsnyttigt och kunna komma hem till familjen varje dag, reflekterar hon.
Som ledare beskriver Anne-Lie sig själv som en "snäll kravställare" som värdesätter frihet under ansvar.
– Jag ger hellre frihet och blir besviken några få gånger än det motsatta, förklarar hon.
Hennes ledarskapsstil speglar en djup tillit till sina medarbetare och en vilja att se dem växa.
Viktigt med kunskapsöverföring mellan medarbetare
Hennes vilja att se alla växa gör att hon i en fråga beskriver sig själv som ”enormt gammalmodig”. Hon är övertygad om att distansarbete hindrar kompetensöverföring.
– Det är inte för att jag är bångstyrig som jag envisas med att arbete ska ske på plats utan det handlar om att jag tror stenhårt på kunskapsöverföring. Ska du bli en duktig elektriker, snickare eller ekonom måste du få matcha dig mot och lära dig av dina kollegor, förklarar hon och betonar att den fysiska närvaron är kritisk för både lärande och samarbete.
Kumla Bostäder har nyligen genomfört en medarbetarundersökning med hjälp av Great Place To Work.
– Vi vill bli Sveriges bästa arbetsplats. Med Great Place To Work har vi nu kunnat identifiera våra styrkor och svagheter för att arbeta vidare fokuserat med frågan, säger Anne-Lie.
I undersökningen visar det sig att medarbetarna särskilt värdesätter det egna ansvaret som varje medarbetare får, hur små och stora milstolpar firas, möjligheten att göra skillnad i sitt arbete och lokalerna.
– Jag blir extra glad av att se hur höga betyg vi har inom området stolthet. Precis som jag känner mina medarbetare att vi får göra positiv skillnad i många människors liv och det är anledningen till att vi går till jobbet varje dag.