Artiklar

Patrik Andersson, Teleservice: Ledarskap i andra generationen

Skriven av Emma N Stara | Feb 26, 2025 8:14:12 AM

Foto: Heber Teixeira

När Patrik Andersson cyklar de tio minuterna till kontoret i Sjöbo är det inte bara han som följer med - ofta finns både barn och hund med på turen. Det är en symbol för hur han ser på ledarskap: nära, personligt och anpassat till verkligheten. Som vd för familjeföretaget Teleservice, grundat av hans far Claes 1973, har Patrik och hans två systrar tagit över en verksamhet som vuxit från en hemmaverkstad i en Malmölägenhet till en modern IT- och telekomleverantör med 150 anställda.

Även om tanken på att ta över verksamheten från den drivna föräldern alltid känts som en självklarhet, har vägen dit varit en balansgång mellan att bevara och förnya, mellan historia och framtid. För Patrik handlar det om att respektera arvet samtidigt som han leder Teleservice in i en ny tid, där andra generationens ledarskap skiljer sig från föregångarens. ”Mantrat har hela tiden varit att vara nyfiken och ta ansvar för helheten av det vi säljer. Där är vi överens. Men medan min pappa valde att vara ensam chef med många roller delar jag gärna ansvar och mandat att agera med andra”, säger Patrik.

Från pionjäranda till struktur

När Claes Andersson startade Teleservice på 1970-talet var det av ren entreprenörsanda, han hade blivit arbetslös och såg en möjlighet. Han tog in och sålde tv-apparater och allteftersom tekniken utvecklades gjorde även hans erbjudande det. I dag är Teleservice verksamma inom tre affärsområden – IT-partner, Bredband samt Fiber & Entreprenad.

Patrik följde sin pappas verksamhet som en naturlig del av sin uppväxt. Redan vid 12 års ålder började han hjälpa till när han kunde. Under åren har han testat på många olika uppgifter; delat ut fakturor, arbetat i bredbandssupport, stått i butik och utvecklat programvara.

Samtidigt som Patrik prövade sina vingar inom familjeföretaget, och utbildade sig till ingenjör, växte Teleservice till en större organisation. Och han märkte att det som fungerade när bolaget var 50 anställda behövde utvecklas i takt med att de växte och blev över 100.

”Jag satt på mina föreläsningar och lyssnade ena halvan och funderade andra halvan på hur vi kan använda detta i företaget”, säger Patrik.

När han tog över vd-posten hade han en klar bild av vad som behövde förändras. Det handlade om att skapa struktur, att rekrytera rätt människor och att våga delegera ansvar.

Foto: Josefin Widell Hultgren

Modernt ledarskap—men med familjens värderingar

Att leda ett familjeföretag innebär ofta en kultur av närhet, men Patrik vill hellre tala om en personlig kultur än en familjär sådan. "Vi är en modern arbetsplats, vi erbjuder samma saker som större bolag, men vi ser verkligen människan", säger han.

Det är en filosofi som gett resultat. Nyligen blev Teleservice utsedda till ett Great Place to Work, den första arbetsplatsen i sydöstra Skåne att få den internationella certifieringen. Medarbetarundersökningen visade att 84 % av de anställda tycker att Teleservice är en riktigt bra arbetsplats.

Hemligheten? En modern syn på arbetslivet. Flexibilitet, men också en stark tro på att den fysiska arbetsplatsen har ett värde. Just nu pågår en omfattande renovering av huvudkontoret i Sjöbo för att skapa en ännu mer attraktiv arbetsmiljö. Men medarbetarna kan också jobba på distans eller från kontoren i Malmö och Ystad. ”Oavsett om man gillar storstads- eller lantlivet ska Teleservice vara ett självklart val för den moderna arbetstagaren”, säger Patrik.

Foto: Josefin Widell Hultgren

För Patrik handlar det om att skapa en modern och lyhörd arbetsplats där människor trivs och utvecklas, där man ser värdet i att förstå helheten och ta ansvar för det man gör. "Vi växer ständigt, men aldrig på bekostnad av det vi har och de vi är", säger han.

Framtiden: Att växa utan att tappa kärnan

Teleservice har förändrats mycket under Patriks ledning, men grundfilosofin är densamma som hans far en gång lade grunden till: att vara nyfiken och ta ansvar för helheten. Den stora utmaningen framåt blir att fortsätta utvecklas utan att förlora det som gjort företaget framgångsrikt.

Foto: Josefin Widell Hultgren

"Vår bransch förändras ständigt och det är viktigt för oss att hänga med och utvecklas. På Teleservice är vi med i framkant och vi anställer de bästa samtidigt som vårt fokus ligger på att skapa ett lugn och en förutsägbarhet som blir hållbar för våra medarbetare. De som arbetar här gillar inte att det står stilla utan de är lika nyfikna och drivna som vi är i ledningen. Och för att de ska kunna prestera måste de också känna att vardagslivet fungerar, därför tänker vi alltid hållbart", säger Patrik.

Filosofin gäller även ut mot kund. "Även om vi är stora ska vi inte kännas stora mot kund. Vi har ett kundcenter dit kunderna kan ringa till oss och vi svarar snabbt. Vill de kan de komma till oss och träffa oss i vårt kundcenter i Sjöbo. Det här sättet ger oss nära relationer med både kund och medarbetare. Och vi märker att medarbetarupplevelsen kopplas till kundupplevelsen. Många kunder säger att det märks att vi tar hand om våra medarbetare. Det känns i hjärtat”, avslutar Patrik.

Kanske är det just detta som gör Teleservice till ett Great Place To Work. Att ständigt anpassa ledarskapet så att det passar medarbetarna i dag. Och i morgon.