Michael Swall är vd på Pilotage, som är nummer 2 på listan över Sveriges Bästa Arbetsplatser, små organisationer. Michael vet allt om hur det är att kämpa mot ett högt satt mål. Både i vått och torrt. I denna artikel, som är transkriberad från detta podd-avsnitt, pratar Great Place to Works vd Maria Grudén med Michael om hur man är en mänsklig arbetsgivare och övertygelsen om att ”när människorna mår bra, går det bra”.
Det jag gillar särskilt mycket med er är att ni är rättframma. Ni lindar inte in orden utan säger som det är. Och ni säger att det finns alldeles för många själadödande arbetsplatser och att ni vill vara en motsats till detta. Ni är den mänskliga arbetsgivaren. Hur är man det?
Det är inte så komplicerat egentligen. Någonstans tror jag att människor vill göra ett gott arbete. Människor vill vara med och bidra. Vi ser att folk redan är engagerade när de kommer till oss, och för oss är det så enkelt som att inte döda det som människorna har med sig in, vad det än är.
Här har alla olika utgångspunkter utifrån arv, miljö, utbildning och erfarenheter och här har vi lärt oss att ta vara på det. Sedan har vi ju inga inventarier. Vi har bara våra människor. De må vara konsulter i bygg- och fastighetsprojekt, men på fritiden är de fotbollstränare, ordförande i bostadsrättsföreningen, de har byggt sitt hus, de renoverar och de är vd över Familjen AB. Det blir lite klyschigt kanske, men vi tror verkligen genuint att människorna vill och kan prestera bra.
Vad säger då att jag som en vuxen människa, bara för att jag råkar ha en viss titel, är smartare eller vet bättre än någon annan när det kommer till hur vi möter varandra, hur vi ska bidra, hur vi svarar på ett trevligt sätt eller är med och bygger kultur?
Hela människan ska få plats hos oss i livets alla olika faser. Ibland är det inte toppen, ibland kanske man har utmaningar på hemmaplan. Man har drabbats av sjukdom, smärta eller sorg och där vill vi att hela människan ska få plats hos oss.
På Pilotage har ni en annan sägning som är väldigt stark och som sätter fingret på det som vi på Great Place to Work förespråkar: ”Om människorna mår bra, så går det bra”. Hur har ni sett det i er egen verksamhet?
Vi märker att när vi lägger fokus på det mellanmänskliga, där vi ser till att människan får blomma ut, att de får autonomitet, flexibilitet och så vidare, så kommer resultaten av sig själva.
Sedan måste vi såklart ha lite ramar. Vi måste ha en riktning. Men om man som person mår bra kommer det att ge resultat. Om du kommer sprudlande till jobbet så kommer du att smitta av dig till dina kollegor, vilket gör att de får lite mer muskler i benen och kanske springer lite fortare eller smartare just den dagen.
Jag gillar inte ordet arbetsgivare. Jag har alltid haft svårt för det. Sedan kan det ju vara bra i vissa situationer när vi pratar om det i formella sammanhang, och det är klart att det finns ett anställningsavtal mellan en arbetsgivare och en arbetstagare. Men till vardags är vi kollegor. Vi fyller olika men lika viktiga roller. Precis som i fotboll. Någon är målvakt, någon spelar ute på kanten. Vi fokuserar på människorna. Vi ser till att de mår bra och trivs. Då kommer resultaten.
Mår människorna bra och har rätt grundkompetens märks det i projekten vi arbetar i. Det märks ute hos kund.
Om vi backar tillbaka lite, hur började er resa och dina tankar inom detta?
Bolaget startade 2013 av mina två kompanjoner. Ett år senare kom jag ombord. Då fick jag i uppdrag av styrelsen att på sex månader få igång verksamheten. De andra satt fast i två gigantiska projekt, varav ett var Mall of Scandinavia. Jag hade alltså två coola projekt att rekrytera med. Men det var också allt. Vi hade ingen hemsida, inget kontor. Så vi ställde oss frågan: Varför ska någon byta tid mot pengar hos oss?
Någonstans där började vi. Ganska snabbt insåg vi att vår tids största drake är tidsbrist och stress. Vi kände att det måste gå att både prestera på jobbet och ha det bra utanför. Det kan inte vara ett motsatsförhållande. Lönen måste också vara marknadsmässig. Så vi satte oss ner för att kika på hur vi skulle lägga upp det.
Vi började med att fokusera på välmående och hälsa. Går du på en hälsoundersökning kommer du bara att få höra vad du redan vet. “Du äter för mycket, rör dig för lite och dricker lite för gott”. Resultatet är att många går och köper ett gymkort på friskvårdbidraget...som de sedan inte använder. Vi tänkte istället att vi ska ta ett helhetsgrepp. Vi tog fram ett hälsohjul. Den bygger på idén att alla kanske inte ska börja träna. Det kanske handlar om sömn, stress osv.
Vissa tyckte att det var lite jobbigt med det här hälsohjulet. Andra gick all in. Och vi kan se flera solskenshistorier. Någon behövde göra något så enkelt som att sluta dricka läsk till maten. Det var första steget för honom som sedan ledde honom vidare till fler förändringar som i slutändan ledde till att han slutade ha ont i sina knän. För andra har det innebär att de går ut i skogen, sitter på en stubbe och “dumglor”.
Så det var här vi började jobba med välmående på olika plan. Utifrån detta har vi tagit fram olika aktiviteter och tävlingar och i dag är vi en organisation med starkt självledarskap.
Jag har hört dig säga att er vision är ”skitenkel”. Det är people, planet och profit. Hur ser du hur dessa tre hänger ihop?
People, planet, profit utvecklades på 90-talet och går ut på att man har tre cirklar och där de skär varandra får man ett vändiagram. Om vi har en balans mellan dessa tre så är vi hållbara som företag. På så sätt är den skitenkel.
Det svåra kan vara annat. Människor kan ju till exempel ofta relatera till Profit, att vi ska omsätta en viss summa, tjäna ett visst antal pengar, nå ett resultat. Det är också där som många väljer att lägga sitt fokus.
Vi har istället valt att lägga upp vår verksamhet med målet att ni alla dessa tre cirklar. Tjänar vi inte pengar blir det inte något av det andra heller. Det behöver finnas en röd tråd.
Det jag tror skiljer oss från andra är att vi har valt att ett av målen för att nå dessa tre är att vi ska vara Sveriges bästa arbetsplats. Det står högst upp på agendan i vår vision.
Era värderingar är er ryggrad och ni säger er vara ett värderingsstyrt bolag. Det är många som slänger sig med sådana uttryck nu för tiden men det är inte alla som kan förklara hur de är det i praktiken. Jag har en känsla av att du kan det. Vill du försöka berätta hur ni jobbar med era värderingar?
Det är svårt! Det vill jag verkligen understryka. Värderingar och kultur är det lätt att ha uttalat, men det är viktigt att bryta ner dem till vad de innebär i vardagen.
För att förenkla tänker jag att det finns två grundläggande sätt att driva ett företag på. Det ena är det mekaniskt styrda, där det kommer direktiv uppifrån och där medarbetaren ska utföra vad chefen säger och där det finns policys och regler. Och om något inte fungerar skapas fler regler.
Det andra sättet är att vara mer organisk. Där vi är mer behovsdrivna och istället för kontroll jobbar med koll och istället för att styra så leder vi. I den här typen av organisation finns det saker som man behöver köpa in sig på, både för vd och medarbetare. Det blir ett sätt att tänka. Det kanske inte finns en policy för allt. Men samtidigt begränsas inte våra kloka människor som jobbar hos oss.
Vi har valt att samla hela bolaget och istället för att ta fram en policy för allt har vi gemensamt gått igenom och pratat om vilka beteenden och attityder som hör till respektive värdering. Vi har en kulturhandbok (läs den här), där vi har definierat några satser som bygget på “Jag kommer...”. Till exempel “Jag kommer att be om hjälp”. På det här sättet har vi med åren sakta men säker byggt fram saker i vardagen som fungerar.
Viktigt att komma ihåg är att allt inte går perfekt. Precis som hos alla andra har vi utmaningar. En sak som vi hade var en Mood Manager på respektive kontor. Dessa hade i uppgift att kommunicera och påminna om dessa saker. På varje team-möte hade Mood Managern en punkt, där han eller hon pratade om kultur, värderingar eller välmående. Men i och med pandemin tappade vi bort det. Nu behöver vi hitta tillbaka till den rollen och så klart utveckla den i en 2.0-version.
Vad är utmaningen för dig som ytterst ansvarig?
En av utmaningarna är tvivel. Är det rätt det här vi har gett oss in på? Vill alla de här? Eller är det bara jag? Det är inte jättelänge sedan jag utmanade mina kollegor med det här och sa “Nu räcker det kanske?”. Då var vi på listplats 19 över Sveriges Bästa Arbetsplatser och jag tänkte att det kanske inte spelar någon roll om vi blir plats 16, 7 eller 2. Men då blev det väldigt tydligt för mig att de andra känner att det är superviktigt att ha detta på agendan. Men jag känner inte alltid att alla är lika engagerade, det ska jag vara ärlig med. Men vi kom ändå fram till att det är superviktigt och att vi skulle fortsätta ha nummer 1 som mål.
Tidigare i år utsågs ni till nummer två på listan över Sveriges bästa arbetsplatser inom kategorin små organisationer. Ni har ett mål om att vara nummer 1 senast 2025. Hur ser ert fortsatta arbete ut för att ta er dit?
Att orka hålla i och göra små förbättringar är det viktiga här. Vi använder verkligen Great Place to Works undersökningar som ett verktyg och tittar på våra botten 10 och vad vi behöver fokusera på nu framåt. Vi tittar även på våra topp 10 och ser vad vi gör bra för att kunna fortsätta med det. Vi simmar på, liksom. Vi simmar bröstsim istället för att crawla och det går inte alltid så fort. Men så är det i en vardag där vi ska leverera på alla håll. Och så ska det få vara.
Personligen har jag nog tagit lite för lätt på hur mycket som krävs för att få med alla på tåget och se vinsten med det och att det inte ska kännas som ytterligare en sak som måste göras utöver mitt arbete. Det är en utmaning. Kommunikationen med varför det är viktigt och vad vi får ut av det.
Återigen. Vi är alla individer med olika utgångspunkter och förmågor och det är lika utmanande som viktigt att få med alla.