Artiklar

Från kris till framgång: Nu har Promas siktet inställt på att bli Sveriges bästa arbetsplats

Skriven av Emma N Stara | Apr 2, 2024 9:14:00 AM

 

Ronnie Persson har gjort en imponerande resa från en familjedriven fotoaffär i Södertälje till att skapa ett framgångsrikt företag som gör verklig skillnad för samhällets ökade stress.

I denna intervju delar han med sig av sin resa och de insikter som förvandlat utmaningar till framgång.

Mitt i hjärtat av Promas kontor i Årsta sitter jag ner med Ronnie Persson, VD för företaget som i över 20 år har sålt fåtöljer för återhämtning. Hans medarbetare vet ännu inte om att de har blivit Great Place To Work-certifierade, så jag och fotografen gör vårt bästa för att inte försäga oss när vi hälsar på de som kommer fram.

Promas har tre affärsmål, ett av dem är att bli Sveriges bästa arbetsplats. Deras medarbetarundersökning, med ett Trust Index på 93 procent, visar att de kommit en bra bit på vägen.

– Vi ska berätta det för dem under ett kommande möte och se till att fira stort, säger Ronnie när han stängt dörren om oss.

Varför är det viktigt att vara en av Sveriges bästa arbetsplats?

– Det är av två anledningar. Dels för att du spenderar en stor del av din tid på arbetet. Det ska vara en bra plats att vara på. Dels för att det kommer att ge resultat på sista raden. Vi tog fram målet om att bli Sveriges bästa arbetsplats med hjälp av en coach för en tid sedan.

Affärscoachen kom in i bilden i samband med bildandet av ledningsgruppen, med uppgiften att trimma och staka ut en tydlig riktning för Promas. Men låt oss backa bandet först.

Året är 1979 och Ronnies pappa öppnar en fotobutik i varuhuset Kringlan i Södertälje. Efter att Ronnie slutat skolan jobbar han där tillsammans med sina båda föräldrar, sina syskon och snart sin fru och svägerska.

– Jag växte upp i en familj där det var en del av vår vardag att jobba tillsammans. Tiden i fotoaffären har grundlagt min förståelse för vikten av samarbete och familjekänsla i ett företag.

Hur gick du från att arbeta i familjens fotoaffär till att bli vd för Promas?

– Fotoaffären såldes år 2000 och det var en serie omständigheter som ledde fram till möjligheten att vara med och grunda Promas. I början hade vi en massagestol, vilket på den tiden var något helt nytt på marknaden. Vi åkte runt i transportbilar och sålde, alla vi mötte tyckte att det var mycket hippt.

I dag har massagefåtöljen utvecklats och erbjuder numera inbyggd mental träning.

– Det handlar inte bara om att bygga en produkt, utan om att skapa en tjänst som ger märkbar förbättring för kunden. Under åren har vi hjälpt över 10 000 arbetsplatser att minska mängden stressrelaterade sjukskrivningar och säkerställa medarbetarnas välmående.

Pia sitter i Promas återhämtningsfåtölj.

Det är inte bara produkten som har förändrats under åren utan även Promas. Under vårt samtal berättar Ronnie om en resa genom olika ägarstrukturer som efter 16 år resulterade i en fusion 2019.

– Vi var glada i hågen, uppfyllda av en nybyggaranda och var redo att storsatsa. Tanken var att vi skulle slå ihop tre enheter till en, samtidigt som vi anställde fler nya säljare och hälsoutvecklare.

Vilka utmaningar stötte ni på under sammanslagningen och hur hanterade ni dem?

– Att smälta samman tre företagskulturer var inte enkelt. Dessutom hade vi underskattat kostnaderna både arbetsmässigt och likviditetsmässigt. Sedan kom pandemin.

Den tvingade oss till drastiska åtgärder och tuffa val, där vi tyvärr behövde säga upp medarbetare. Men i efterhand ser jag att det ledde oss in i en digital transformation som annars skulle tagit oss många år att genomföra.

I tider av motgång är ledarskapet prövande men viktigare än någonsin. Hur agerade du för att behålla förtroendet och moralen inom företaget?

– Transparens och kommunikation blev vår ledstjärna. Vi höll digitala möten morgon och eftermiddag och var öppna om precis allt. Det byggde förtroende och gav teamet en känsla av att vara delaktiga i resan – även när vi var tvungna att ta tuffa beslut.

Det oväntade tvånget att stanna upp blev paradoxalt nog en katalysator för förändring.

– Vi kom över puckeln, siffrorna vände och företaget var räddat. Men vi kände att vi behövde mer hjälp och inspiration.

Det är här företagscoachen kommer in i bilden, inte bara som en mentor utan som en nyckelspelare i företagets transformation.

– Att anlita en coach var ett av de bästa besluten vi tagit. Det handlade om att bygga en starkare, mer sammanhängande och framåtriktad medarbetargrupp och utveckla vår ledningsgrupp.

Coachen hjälpte till att förtydliga och konkretisera företagets mål, men också att etablera en kultur där misstag ses som tillfällen att lära, inte som bakslag. Detta förändrade inte bara hur beslut fattades, utan också hur varje person i ledningsgruppen såg på sin roll och potential inom företaget.

– För mig har coachen hjälpt mig att inse att min roll som vd innebär att ge tydligt ansvar till de som har egna ansvar, utan att sitta på deras axel. Om bolaget ska nå nästa nivå måste alla känna att de kan utvecklas här och jag ska inte stoppa något.

 

Pingisbordet används flitigt av alla medarbetare.

Med blicken stadigt fäst mot framtiden är Ronnie och hans team inte nöjda med att bara vara ett framgångsrikt företag i Sverige.

– Vi har en metod som ger verklig återhämtning och det är något som människor överallt kan dra nytta av. Vi förbereder oss nu för en spännande expansion, med sikte på att etablera oss i nya marknader senast 2026.

Vår intervju avslutas, men för Ronnie och hans team är det bara början. Med en tydlig riktning och ett engagerat ledarskap ser han fram emot att navigera Promas mot nya horisonter och att, en dag, utses till en av Sveriges bästa arbetsplatser. Men först ska de fira sin Great Place To Work-certifiering.

Boka möte med oss för att se hur Great Place To Work kan hjälpa dig.