Artiklar

5 tips för att stötta döva medarbetare och skapa en inkluderande arbetsplats

Skriven av Emma N Stara | Jun 12, 2024 12:52:27 PM

 

 

Ett motto vi lever efter på Great Place to Work är "en bra arbetsplats är en där du litar på människorna du arbetar för, är stolt över vad du gör och trivs med människorna du arbetar med ". Detta är något vi ständigt strävar efter, eftersom en av de viktigaste sakerna för alla organisationer är att bygga en miljö med högt förtroende mellan medarbetare. Detta går hand i hand med att främja en inkluderande arbetsplats - för alla. Genom att göra detta säkerställer du att din organisation har glada och trygga medarbetare som trivs med sitt arbete och litar på dig som arbetsgivare.

Tyvärr känner inte döva på arbetsplatsen alltid denna tillit och inkludering. Det kan vara svårt för döva att få in foten när de söker arbete på grund av ett antal kommunikationshinder redan i rekryteringsskedet och väl på jobbet möter de dagligen många utmaningar.

Här är 5 sätt att säkerställa att din organisation gör vad den kan för att vara en inkluderande arbetsplats för döva.

1. Börja i rekryteringsstadiet

Rekryteringsstadiet och hur du lägger upp dina jobbmöjligheter är ditt sätt att berätta för världen vilken typ av arbetsgivare du är. Försök se till att du gör ditt engagemang för inkludering tydligt i alla aspekter, från platsannonsen och formuleringen till din webbplats. Är din webbplats tillgänglig för döva användare? Om du har informationsvideor, tillhandahålls textning? Behöver din kandidat en tolk för intervjuprocessen?

2. Upprätthåll öppen kommunikation

Alla kommer inte att ha samma krav, och det sista du vill göra är att anta vad dina medarbetare behöver. Ta reda på vad som fungerar för dem, och var inte rädd för att fråga. Det är viktigt att utbilda dig själv och din organisation om de många kommunikationsmetoderna som finns tillgängliga för dig och den döve. En öppen kommunikation kommer även att hjälpa dig förstå vilka utmaningar de går igenom och hur du kan hjälpa till bäst.

Utöver detta, undersök hur du kommunicerar. Om en döv anställd huvudsakligen kommunicerar genom läppläsning måste du se till att du döljer munnen när du talar och se till att alla har kameran på under digitala möten. Små förändringar som dessa kan göra stor skillnad för en döv medarbetare och att anstränga sig för att göra dessa förändringar hjälper dem att veta att du är där för att stötta dem.

3. Genomför personalutbildning

En TotalJobs-undersökning från 2016 visade att 56 % av de tillfrågade döva medarbetarna har upplevt diskriminering på arbetsplatsen på grund av att de är döva eller hörselskadade. Många känner sig isolerade eller nedstämda på grund av att de inte kan kommunicera med andra kollegor. Kollegor kan också känna sig osäkra på hur de bäst kommunicerar eller hur de kan närma sig en döv kollega.

Det är därför utbildning för alla anställda är så viktigt. Att utbilda medarbetare om dessa frågor är en nyckelfaktor för att säkerställa att döva anställda inte känner sig utelämnade och är på samma våglängd som alla andra på jobbet.

AbbVie på Irland finslipade vikten av detta – efter anställningen av en döv person var de snabba med att genomföra utbildning i dövmedvetenhet för kollegor. Den här utbildningen fokuserade på att skapa förståelse för hur man kommunicerar på ett dövvänligt sätt, lära sig om hinder som döva upplever, förklaring av teckenspråk och att visa hur utmanande det är att läsa läppar – särskilt under Covid-19-pandemin.
Felkommunikation är det sista som en döv anställd vill uppleva i en möjligen redan utmanande arbetsdag och genomförandet av denna utbildning hjälper till att skapa en mer okomplicerad och säker miljö för alla.

4. Säkerställa tillgänglighet för alla

Säkerställ att din organisation har tänkt igenom olika situationer och händelser för att skapa en positiv och säker upplevelse för döva anställda. Var medveten om var individer står under presentationer, placering av skrivbord så att personalen kan se och synas och planera lämpliga metoder för att varna döva medarbetare i nödsituationer. Ett brandlarm som bara bygger på ljud fungerar till exempel inte här.
Detta är bara några av de många initiativ du som arbetsgivare kan ta för att göra arbetslivet enklare och mer rättvist för döva medarbetare.

Återigen, kommunikation är en avgörande faktor – du vet inte vad som fungerar för dina anställda om du inte frågar, och de kommer att uppskatta dig mer för att du gör det.

5. Sprid ordet!

Att implementera dessa förändringar och metoder är bra, men vad är poängen om ingen känner till dem? Som organisation vill du vara säker på att du tydliggör din ståndpunkt om inkludering, inte för att du ska kunna se bra ut som företag, utan för att sprida budskapet till potentiella döva kunder och kandidater att ditt företag inte diskriminerar. Att helt enkelt dela din praxis på sociala medier som LinkedIn eller Twitter kan sprida budskapet vida, och eventuellt starta en konversation för andra företag och organisationer om vilka steg de bör vidta för att göra detsamma. Det är en fantastisk möjlighet för ditt företag att bana väg för andra och inspirera till förändring på andra håll, vilket i sin tur bidrar till att skapa ett mer inkluderande samhälle för alla.

Kort sagt, det är så viktigt för en arbetsgivare att aktivt delta i inkluderingen av kandidater med funktionsnedsättning på arbetsplatsen. Dessa kandidater besitter stor potential och det är varje arbetsgivares ansvar att se till att den potentialen kan utnyttjas på samma sätt som alla andra kandidaters. Detta säkerställer i sin tur en rättvis och inkluderande arbetsupplevelse för alla.

Om Great Place to Work®

Great Place to Work® är världsledaren inom arbetsplatskultur. Vi hjälper organisationer att kvantifiera sin kultur och öka lönsamheten genom att skapa en arbetsupplevelse som präglas av högt förtroende mellan alla medarbetare. Vi utser och uppmärksammar Great Place to Work-certifierade™ företag och listar de bästa arbetsplatserna™ i över 140 länder. 

Vill du ansluta dig till de tusentals företag som har åtagit sig att bygga företagskulturer med högt förtroende som hjälper dem att attrahera, behålla och ta hand om sina medarbetare? 

Boka möte med oss för att se hur vi kan hjälpa dig.