Mobiloperatören Tre har utsetts till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser av Great Place To Work. Se vad du kan lära av dem för att skapa magi på din arbetsplats i denna artikel men även under Personal & Chef den 27–28 september på Kistamässan, Stockholm då de intar scenen
Här i en intervju med Lisa Eriksson, interkommunikationschef på Tre.
”För att lyckas med en företagskultur måste alla känna ansvar för den. Alla måste förstå ”hur vi får saker gjort” och hur vi är mot varandra. För att lyckas med detta krävs många saker men det viktigaste är ”the tone from the top”.
Hur beter sig VD och ledningsgrupp? Alla måste walk the talk, i alla led och oavsett situation. Att bete sig enligt kulturen ska vara en självklarhet, oavsett om man är på ett möte, i lunchkön eller på julfesten.
Att skapa en företagskultur som har fokus på hur vi gör saker. På Tre uttrycker vi vår kultur med tre begrepp;
We work like champions, We think like challengers och We act like buddies.
Att skapa en företagskultur som kan appliceras på både det strategiska och det operativa arbetet, som genomsyrar och guidar medarbetarna i deras dagliga arbete.
På Tre känns det också i hela vår vibe att vi tar det vi gör på fullaste allvar, men vi tar inte oss själva på stort allvar. Det ska vara kul att vara på jobbet.”
Utforska hela programmet och hämta din gratisbiljett till Personal & Chef
”På Tre använder vi oss av en hel del verktyg som till exempel månatlig medarbetarundersökning och vi jobbar aktivt med feedback, på alla nivåer. Vi har modiga och nyfikna ledare som lyssnar och agerar i vardagen. Det finns en prestigelöshet på Tre som gör att vi alla är lika viktiga för våra framgångar och vi firar och uppmärksammar våra vinster. Samtidigt som vi gör våra misstag tillsammans utan syndabockar.”
Vad är de vanligaste misstagen när arbetsgivare försöker skapa en attraktiv arbetsplats och hur kan de undvikas?
”Vanliga misstag är att man tittar för mycket på vad andra gör och försöker kopiera andras framgångsrecept, och då blir man som mest en blek kopia. Men också att man tror att man någonsin blir färdig. Att bygga ett grymt bolag har ingen slutdestination, det är ett maratonlopp utan mållinje.”
”Det första man måste göra är att titta sig själv i vitögat – är vi en attraktiv arbetsplats? Vilken feedback får vi egentligen från våra befintliga medarbetare? Att ha medarbetare som talar gott om hur det är på jobbet, är grunden i ett attraktivt employer brand. På samma sätt som att nöjda kunder är grunden för ett attraktivt konsumentbrand.”
Personal & Chef är en mötesplats för HR, chefer och ledare som vill öka sin kompetens och fördjupa sin kunskap om hur man behåller, engagerar och attraherar talanger.
Under två heldagar, 27–28 september på Kistamässan i Stockholm, kan du ta del av fullmatade föreläsningar på tre olika scener.
Du kommer också ha möjlighet att hitta nya produkter och tjänster bland över 90 utställare och nätverka med andra branschexperter – allt helt kostnadsfritt.
Utforska hela programmet och hämta din gratisbiljett till Personal & Chef