Artiklar

Transparens är en nyckelfaktor för framgång

Skriven av Emma N Stara | Dec 3, 2022 7:09:00 PM

 

 

Jeanette Bergvall är sedan 1 november 2022 vd för Great Place To Work i Sverige. Med lång erfarenhet av att driva företag och leda med människor är Jeanette på det säkra med vad som behövs för att bygga en fantastisk, och dessutom lönsam, företagskultur. Målstyrning, mätning och självledarskap. Jag har träffat Jeanette för att höra mer om hennes tankar kring kultur och struktur, engagerade medarbetare – och varför hon tackade ja till uppdraget att bli vd för ett missionsdrivet företag.

Vad har du för drivkrafter?

Att ständigt lära mig. Den drivkraften går som en röd tråd genom hela mitt yrkesliv. Jag är i grunden högskoleingenjör i maskinteknik, men väl ute i arbetslivet insåg jag att det är människor och utveckling som intresserar mig. Jag läste därför företagsekonomi parallellt med mitt heltidsjobb. Mitt intresse för människor och organisation gjorde att jag snabbt sögs in i diverse förändringsprojekt på mina arbetsplatser, allt från kulturprojekt till ledningssystemsarbete. Än i dag drivs jag fortfarande av att lära mig i kombination med att hjälpa de organisationer jag arbetar med att modernisera och digitalisera sig. För mig går dessa hand i hand.

Varför vill du arbeta på Great Place To Work?

För det första tilltalas jag av vårt why. På Great Place To Work är vi övertygade om att inget ställe kan vara riktigt bra om det inte är bra för alla. Bra för alla oavsett ursprung, för alla bakgrunder, oavsett om du har speciella behov, oavsett hur du identifierar dig och oavsett om du har jobbat i organisationen i tre veckor eller tretton år. Men inte nog med det. Great Place To Work har förstått att det är först när alla har en positiv upplevelse av sin arbetsplats som allt annat kan falla på plats.

Det är då engagemanget kommer, det är då medarbetarna vill göra det där lilla extra. Det är då lönsamheten kickar igång på riktigt. Och just det där, att vi står med ena foten i vad som traditionellt kanske har setts som ”det mjuka” och den andra foten i det hårda som tilltalar mig. En bra balans mellan kultur och struktur. Där vill jag vara. Det sammanfattar hela mig som person.

För det andra vill jag vara med och bidra till den resa vi är på. Vi har höga tillväxtmål eftersom vi vill att alla arbetsplatser ska vara ett Great Place To Work. Det är ett mål jag vill leverera på. Det gör det extra intressant att få ta över som första externa vd i Great Place To Work Sveriges historia, som fram till nu varit ägarlett. 

För det tredje har jag arbetat på tre arbetsplatser som varit kunder och har med egna ögon sett hur kraftfullt Great Place to Works metod är. För mig är det viktigt att arbeta för en organisation som säljer något jag till 100 % kan stå bakom. Och om det är något jag kan stå bakom så är det att mäta i syfte att bli bättre.

Varför är det viktigt att mäta?

Målstyrning och mätning är två av mina stöttepelare. Att arbeta med mål är ett sätt att kvantifiera vad ett företag vill uppnå. Jag tror att ett företag är som mest välmående då det finns balans mellan kunderna, ägarna och medarbetarna. Då måste det finnas mål för alla dessa intressenter.

Målen tror jag bara kan nås om de mäts. ”Det som mäts blir gjort”, brukar man säga och syfta på att mätningen hjälper oss att prioritera rätt åtgärder. All mätning syftar till att ge oss underlag till någon form av handling eller åtgärd. Åtgärden eller handlingen ska i sin tur bidra till att vi närmar oss våra gemensamma mål. Mål och mätning bör helst ske på bolag-, team- och individnivå.

Mätning och målstyrning är en sak. Räcker det för att skapa en riktigt bra arbetsplats?

Struktur behövs. Strukturkapital såsom strategier, mål, processer, stödsystem och mallar sätter ramar och gemensam riktning. Det gör att vi människor som verkar i en organisation har en gemensam syn på vart vi ska och kan lägga kraften på att leverera värde till våra kunder. Lyckas organisationer att digitalisera och automatisera skapas dessutom en ökad möjlighet att växa på ett lönsamt sätt.

Men kulturen då?

Kulturen kommer vi ingenstans utan. Om vi tittar på kultur inkluderat humankapitalet, handlar det om våra gemensamma färdigheter och kompetenser, vår tillit, vårt kamratskap och vår stolthet över det vi gör. När vi människor ger men också tar möjligheten att utvecklas och utveckla organisationen, då skapas en enorm kraft som ger mycket tillbaka till både organisation och till samhället i stort.

Hur jobbar du med det här i praktiken?

När det gäller strukturkapital tror jag på att använda mig av etablerade metoder såsom Porter’s Five Forces och PESTLE för marknadsanalys, Balanced Scorecard och ISO 9001 för intern styrning och ständig förbättring. Jag tror på att vara övertydlig och ständigt kommunicera varför vi gör de saker vi gör, systematiskt och konsekvent.

När det gäller kultur tror jag på att transparens är en nyckelfaktor för framgång. Jag tror på att vara så transparent som det går, så att medarbetarna har rätt underlag att fatta sina beslut på. Då minskar risken för att ”sanningar utan grund” bildas och tar fäste. För om det händer blir det betydligt svårare att faktiskt genomföra strategierna och nå bolagsmålen. Jag återkommer i mitt ledarskap till vilken kultur vi vill ha i vår organisation utifrån vår egen modell, där just tillit, kamratskap och stolthet är nyckelfaktorer.

Vad jag också reflekterar en del kring är vilka kompetenser som dagens och morgondagens medarbetare behöver ha, både för att organisationer ska blomstra och för att medarbetarna ska vara attraktiva på arbetsmarknaden. Här ser jag förmågan till lärande, men också förmågan att planera sitt arbete och genomföra sin plan, som viktigt att arbeta med på både individ- och organisationsnivå. 

Hur tycker du att en bra ledare är?

Jag tror på att chefer är de som sätter företagets vad och att medarbetarna ansvarar för att hitta hur vi ska nå dit. Dels för att skapa engagemang, dels för att det är medarbetarna som är experter på sina arbetsuppgifter. Det hur som identifieras behöver därefter omvandlas till aktivitetsplaner som vi genomför, återkommande följer upp och kommunicerar status kring. Då vet alla vet var vi står. Det skapar engagemang att som medarbetare få vara med och påverka och se sina idéer gå från tanke till handling.

Jag anser också att en bra ledare har förmåga att balansera omtanke med tydliga förväntningar, ingjuta mod i organisationen och ha en stor portion uthållighet.

Vad händer på Great Place To Work nu?

På Great Place to Work lever vi som vi lär. Vi har en fantastisk arbetsplatskultur som vi verkligen värnar om och hela tiden arbetar med. När vi nu har vuxit till den storleken vi har i dag behöver vi, precis som alla andra bolag som växer, få på plats ett stärkt strukturkapital och nyttja dagens digitala möjligheter. Det gör att vi än mer kan lägga tid på det vi brinner för, att varje arbetsplats ska bli en bra arbetsplats för alla. Precis som alla andra organisationer behöver vi också vidareutveckla vårt erbjudande utifrån vad ni kunder efterfrågar.

Vill du veta mer hur vi kan hjälpa er? Boka möte med oss.