Castra har utsetts till Europas bästa arbetsplats. Men vad är det egentligen som gör ett it-konsultbolag från Sverige bättre än alla andra företag i Europa? Vd Elin Toft menar att nyckeln stavas frihet, ansvar – och en radikal idé: att låta medarbetaren välja själv.
När Castra, ett svenskt konsultbolag uppdelade i fem regioner, nu kröns till Europas bästa arbetsplats, är det en vinst som känns surrealistisk för vd Elin Toft.
– Det är faktiskt inte ens en dream come true, för jag har aldrig drömt om att det var möjligt. När jag såg listan på alla andra bolag… det är briljanta företag vi har slagit, säger hon.
Men vad är det Castra har – som andra saknar?
Samtidigt som vinsten känns overklig, känns den på ett sätt också självklar. Grunden i Castras kultur vilar nämligen på en enkel men kraftfull princip: Varje affärsbeslut utvärderas utifrån hur det påverkar individens frihet.
– Vi frågar oss alltid: ”På vilket sätt skapar det här beslutet frihet – eller hur begränsar det den?” Det gör oss kreativa och hjälper oss att skapa förutsättningar för varje medarbetare att leva sitt liv som de vill, säger Elin Toft.
Och friheten är inte bara retorik. Det är ett systematiskt sätt att bygga en arbetsplats där individen väljer – allt från pensionslösningar och kompetensutveckling till uppdragsval och semesterlängd.
– Det händer att konsulter tar tio veckors semester. Så länge kunden är okej med det, är vi det också. Många av våra kunder har ändå stängt i fyra veckor på sommaren, och det kan ta några veckor att komma i gång igen. Det blir en win-win. För konsulten är det extra frihet – för kunden en smartare användning av tiden.
Och just där kommer Castras mest radikala idé in: att låta medarbetaren välja själv.
– Hos oss får du välja i princip allt själv, säger Toft.
Den tanken genomsyrar hela verksamheten. Vill du gå en utbildning, åka på mässa, ta längre semester eller byta pensionslösning? Castra sätter upp ramarna, men individen har sista ordet.
– Det är kanske vår mest radikala idé: att människor vet bäst själva. Vår roll är att skapa strukturer som gör det möjligt, inte att sätta upp onödiga hinder.
Elin Toft, vd på Castra.
Castras modell beskrivs ofta som en hybrid: du får tryggheten från en anställning – men friheten och flexibiliteten som många egenkonsulter söker. I stället för att detaljstyra erbjuder Castra rådgivning, struktur – och stort individuellt ansvar.
Ett exempel är lönesystemet, där konsulterna själva planerar sin lön, pension och buffert för perioder mellan uppdrag.
– Vi var bland de första i branschen att göra detta. Det handlar om att ge individen verktygen att styra sitt liv – utan att förlora tryggheten med ett bolag i ryggen som har en bred och varierad kundbas. Ska du köpa hus? Ta ut mer i lön. Är du nära pension? Sätt av mer. Du väljer, vi stöttar, säger Toft.
Castra har förstått vad som är viktigast för en konsult. Jämsides frihet och eget ansvar finns behovet av riktigt bra uppdrag. Uppdrag där de känner att de utvecklas men också bidrar till något meningsfullt. Därför frågar de varje region och konsult: ”Om du får drömma – vilka kunder och uppdrag vill du ha?”
Det är inte bara en teambuilding-övning. Svaren ligger till grund för företagets säljstrategi.
– Vi bygger listor i varje region, ser vad som matchar våra kompetenser, och börjar arbeta proaktivt. Ibland innebär det kallsälj. Men det är målinriktat – vi jagar uppdrag som våra konsulter faktiskt vill ha. Det är så vi tror att man skapar mest affärsnytta och nöjda kunder. Som vi brukar säga, nöjda konsulter ger nöjda kunder!
När ett uppdrag börjar ta slut sker ett ovanligt steg: ett team av säljare samlas – inte för att planera nytt uppdrag direkt, utan för att först förstå konsulten. Det är ett avsatt möte där de går igenom profil, styrkor, mål och behov.
– Vi tar oss tid för konsulten, där vi sätter oss ner och lägger all vår tid på dig. De vet exakt vem du är. Det känns. Och det ger resultat.
Ett annat Castra-original är intervjuförberedelserna. När en konsult ska träffa en potentiell kund är det inte ovanligt att det sker rollspel, frågeträning och personlig coaching inför mötet.
– Det momentet är jätteviktigt. Efter två år i uppdrag kan det kännas ovant att gå på intervju igen. Då vill vi att konsulten ska känna sig redo att glänsa, säger Toft.
Förutom ett dedikerat säljteam har konsultcheferna ofta 180-gradersroller – de ansvarar både för personal och kundrelationer.
– Vi har alltid haft sälj som fokusområde. Vi behöver en bred palett av kunder. Det är så vi skiljer oss från jättarna – vi drar upp damm överallt, vi är ute och springer.
Samma inställning gäller vid rekrytering. Castra satsar ofta på det som andra bolag missar.
– Vi plockar gärna in okända hästar, så länge inställningen är rätt. Det handlar om vilja, motivation och ett par bra löpskor. Grundaffären är inte rocket science.
Elin Toft har märkt att andra bolag försöker kopiera Castras modell. Men det är inte så enkelt. Den verkliga framgångsfaktorn är inte ett system, utan en kultur.
– Vi ifrågasätter alltid oss själva. Våra processer är inte huggna i sten – de finns där men de ska ändras. Det är ett arbete vi aldrig blir klara med. Det är svårt för mig att säga att Castra är bäst, för vi ska vara bättre imorgon än vad vi var igår.
Kanske är det just den ödmjuka radikaliteten som gjort Castra till Europas bästa arbetsplats.
Eller som Elin själv säger:
– Det som är jäkligt coolt med vinsten och att vara Europas bästa arbetsplats är att det inte går att kämpa för. Det är annorlunda med Sveriges Bästa Arbetsplatser. Vi kan Sverige, marknaden och konkurrenterna. Här vet vi att vi gör något som ingen annan gör. Men att vara bäst i Europa är mind blowing. Sättet vi satsar på vår kultur och våra kunder slår alltså alla andra företag i Europa. Samtidigt som jag vet att vi kommer att göra det ännu bättre och ännu mer kreativt i fortsättningen. Det är stort.