Till dig som ansvarar för undersökningen

Startpaket

subpage_hero

Svar på allt du undrar över

Här har vi samlat allt du behöver för att komma igång med er medarbetarundersökning.

Detta är Great Place To Work

Great Place To Work® är världsledaren inom arbetsplatskultur. Vårt uppdrag är att hjälpa varje plats att bli en bra arbetsplats för alla. Vi ger ledare och organisationer erkännandet och verktygen för att skapa en konsekvent och överväldigande positiv medarbetarupplevelse för att bygga kulturer som driver affärer och förbättrar liv och samhälle.

Certifieringen

Great Place To Work® Certifiering

Great Place To Work® certifiering är den första och enda certifieringen av utmärkta arbetsplatser i Sverige. 

Certifiering ger er organisation en möjlighet att visa upp er som en utmärkt arbetsplats både för era egna medarbetare, potentiella nya medarbetare, kunder och övriga intressenter.

Certifieringen baseras på Great Place To Works globala standard för vad som kännetecknar en utmärkt arbetsplats. Detta baseras på mer än 30 års empirisk forskning och analys, samt miljontals medarbetarundersökningar i över 100 länder. 

Certifieringen gäller i 12 månader och erhålls när både Trust Index©* och Culture Brief© har genomförts. 

 

*70% i Sverige. Krav för andra länder kommuniceras direkt om relevant. 

gptw_cert

Ranking av Sveriges Bästa Arbetsplatser 

När ni har certifierats har ni även möjlighet att delta i rankingen av Sveriges Bästa Arbetsplatser. Listan tillkännages i kategorierna stora, medelstora och små organisationer. 

Du kan även delta i rankingen av Europas Bästa Arbetsplatser. 

För att kunna delta i rankingen behöver ni ha klarat er certifiering av Great Place to Work. Ni ska även ha slutfört er undersökning, samt lämnat in Culture brief senast den 31 januari. 

sveriges bästa arbetsplatser 2024_logo

Andra listor

Förutom listorna över Sveriges och Europas bästa arbetsplatser har vi också två andra listor - Skånes bästa arbetsplatser och Bästa arbetsplatser inom IT

För Skåne-listan ska ni ha slutfört er undersökning och lämnat in Culture Brief senast den 31 maj. För IT-listan är deadline den 31 augusti. Se Villkor för certifiering och rankning för fler detaljer.

skånes bästa arbetsplatser
badge_IT-1

Om Culture Brief & Culture Audit©

Culture Brief – inlämning av kort text och numerisk data som ger oss förståelse för er verksamhet. Tidsåtgång: cirka 30 minuter. Culture Brief ska lämnas in senast den sista dagen för undersökningen. 

Culture Audit – inlämning av text som beskriver hur er kultur särskiljer/utmärker sig jämfört med andra organisationers kulturer. Obligatorisk för verksamheter med över 250 anställda*, frivilligt för övriga. Culture Audit ska lämnas in senast den 31 januari.

Både Culture Brief & Culture Audit finns att fylla i inne i kundportalen. I den finns instruktioner på hur ni svarar på frågorna. 

Delta även gärna på något av våra kostnadsfria webinarier för mer information. 

Har ni frågor kring Culture Brief/Audit, vänligen kontakta: support@gptw.se 

 

*I Sverige. Krav för andra länder kommuniceras direkt om relevant. 

Exempelmail att skicka till era medarbetare

Vi har tagit fram ett exempel på ett förberedande brev att skicka ut internt till alla medarbetare i samband med Trust Index-undersökningen. Vår erfarenhet är att ett brev undertecknat av en eller flera personer i högsta ledningen, där medarbetarna uppmuntras att besvara enkäten, ökar svarsfrekvensen betydligt.

Brevet bör vara skrivet i samma ton och stil som ni brukar använda internt, gör gärna de anpassningar ni finner lämpliga.

 Vi rekommenderar dock att ni nämner följande:

  • varför undersökningen och allas bidrag är viktigt
  • hur Trust Index-undersökningen går till
  • hur ni planerar att kommunicera och agera på undersökningsresultaten

Vi rekommenderar att ni följer andemeningen i brevet. Tänk på att inte använda formuleringar som på något sätt kan påverka hur medarbetarna besvarar frågorna i undersökningen.

Affischer för webb och utskrift

Vi har tagit fram ett antal bilder som du kan använda för att pusha undersökningen i mail, på intranätet eller för att skriva ut och sätta upp på kontoret.

Du laddar ner allt längst ner på sidan. 

din röst är vår kultur bild till webben
Certifieringen

Emblem och diplom

Förhoppningen är så klart att er medarbetarundersökning ska leda till en Great Place to Work-certifiering. För att bli certifierade i 12 månader krävs det att ert Trust Index ligger på minst 70 procent*. 

När detta händer får ni:

- ett digitalt diplom som kan spridas i sociala medier samt skrivas ut och ramas in på kontoren.

- ett digitalt emblem (logga) som anger vilka 12 månader ni är certifierade mellan. Emblemet används med fördel på er webb, på er karriärsida, i jobbannonser, på sociala medier och i digitala/tryckta annonser.

Ert emblem är ett tydligt sätt att visa upp er som en riktigt bra arbetsplats och arbetsgivare. Var noga med att tidigt i processen involvera eventuell marknads- och kommunikationsavdelning. 

I samband med er certifiering kommer ni att få emblem, diplom samt ett större mediakitt skickat till er med material för att kunna marknadsföra er bedrift. Bland annat finns möjlighet att få annonsartiklar skrivna av journalist och publicerade i Dagens Industri eller Svenska Dagbladet. Vill ni redan nu ha hjälp eller rådgivning kring kommunikationen är ni välkomna att maila vår marknadsansvarig emma.n.stara@greatplacetowork.com

 

*70% i Sverige. Krav för andra länder kommuniceras direkt om relevant. 

gptw_cert

Viktigt om utmärkelsen Sveriges Bästa Arbetsplatser

Att få en Great Place to Work-certifiering är inte samma sak som att vara en av Sveriges bästa arbetsplatser. Detta är en separat process och rankingen tillkännages under ett storartat firande en gång per år, oftast i mars/april. Endast de som rankas på listan över Sveriges Bästa Arbetsplatser får kalla sig för det.

2024 är 65 organisationer rankade som Sveriges Bästa Arbetsplatser. Finns ni inte med på denna lista får ni inte utge er för att vara Sveriges bästa arbetsplats. 

Är ni med på rankingen kommer ni att bli kontaktade i god tid av er kontaktperson samt marknadsansvarig på Great Place to Work så att vi tillsammans kan förbereda oss för kommunikationen och den PR som medföljer. De rankade erhåller även en särskild logga, som gäller i ett år.

sveriges bästa arbetsplatser 2024_logo

Support och Knowledge Base

Ta del av vårt kunskapsbibliotek för att komma igång med er undersökning. Även om ni planerar att köra undersökningen senare, kan ni alltid förbereda den för schemaläggning och lansering. Kom åt kunskapsbiblioteket här. Kom ihåg att ni alltid kan kontakta oss om det är något ni behöver hjälp med. Skicka bara ett mail till oss på support@gptw.se

Best Practice

Lär dig av de som redan har certifierats! På vår webb finns möjlighet att ladda ner hjälpsamma guider, anmäla sig till webinarer och i Great Place to Work-podden kan du lyssna på hur andra verksamheter har arbetat för att lyckas certifiera sig eller rankas som Sveriges Bästa Arbetsplatser.

Tips:

Guide: Skapa Sveriges Bästa Arbetsplats

Guide: Så lyckas du med din Employer Branding

Great Place to Work - Podden

Great Place To Works guide till prisbelönt hr_cover

Ladda ner allt material

Här har vi samlat:

- Info om Great Place to Work, certifieringen, rankingen

- Info om Culture Brief och Culture Audit

- Infografen "10 sätt att maxa svarsfrekvensen"

- Exempelmail att skicka till era medarbetare

- Posters och banners att använda inför och efter medarbetarundersökningen

- Mall för internpresentation om undersökningen

Ta första steget till att bli ett
Great Place To Work®