B3: Medarbetarna är de främsta reklampelarna
Med sina zebrafärgade dräkter har B3 Consulting profilerat sig som den hälsomfrämjande arbetsgivaren som låter sina medarbetare testa och tävla diverse aktiviteter och sporter. I ett samtal med it-bolagets HR-officer Tommy Sarenbrant får vi höra mer om hur det hela startade. Du kan även lyssna på hela samtalet här i Great Place to Work - podden.
B3 Consulting har ett employer brand som till stor del bygger på wellness. Tommy förklarar hur det hela började 2007 i deras gamla lokaler i Akalla – han och en av bolagets grundare Claes var båda småbarnsföräldrar vid tidpunkten och hade av förklarliga skäl varken tid eller ork till att aktivera sig fysiskt. Lösningen blev ett inköp av två begagnade träningscyklar som efter vissa justeringar fick plats under skrivborden. Tommy återberättar vad de två kollegorna kom överens om vid starten av deras nya träningsinitiativ:
- Vi ska inte cykla så att vi blir svettiga och vi ska inte ha för hög puls.
Utöver cyklar hade de även införskaffat pulsmätare och så länge de höll sig under 80 i puls skulle de hålla ett promenadtempo och på så sätt kunna bedriva arbetet på samma goda nivå som tidigare, trots att de cyklade samtidigt. Google Earth hade nyligen lanserats varpå Tommy och Claes bestämde sig för att addera en utmaning till det nya initiativet – de skulle cykla jorden runt och följa sina mil med hjälp av den nya karttjänsten. Tommy, som började i östlig riktning kunde snart få fram spännande bilder från ryska småstäder medan Claes, som cyklade i motsatt håll, fick trampa frenetiskt för att ens nå en kustremsa förbi Atlanten. Claes blev alltmer stressad varpå tempot ökade och löftet om promenadtempo var snart historia. Snart hade hälsoinitiativet utvecklats till ett spännande event som följdes av såväl intresserade medarbetare som nyfikna reportrar.
De två nybakade cyklisterna insåg dock snart att de hade kommit till en punkt där de ville få med sig fler medarbetare. Sagt och gjort – 2010 bildas Team B3 för alla medarbetare. Simning blev den första gemensamma, organiserade aktiviteten för teamet, något som inspirerade Tommy att senare anmäla sig till ett Ironman:
- Jag höll på att avlida första gången, men försökte då inbilla alla att det här är inte så jobbigt…
Och det lyckades han med – det är imdag dryga 50(!) medarbetare på B3 Consulting som gjort en Ironman och det är nu bara en bråkdel av alla träningsinitiativ som tas under B3’s regim.
Hur mycket arbetstid får man använda till träning?
- Vi har inte satt upp det, vi har väldigt fria tider på B3. Man har och har alltid haft möjlighet att jobba på distans. Så länge våra kunder är nöjda, är vi nöjda.
Han beskriver vidare hur de försöker sprida ut träningstillfällena vid olika tider och tillfällen:
- Det är lite upp till egen planering helt enkelt – tar man till exempel en snabbare lunch som man kombinerat med ett intensivt crossfitpass är det inte så exakt med tider, så länge det fungerar med våra kunder.
På frågan om B3 Consulting är en arbetsgivare för alla, oavsett träningsintresse eller inte, berättar Tommy att de i dag är ett bolag på 700 medarbetare där majoriteten faktiskt inte utövar extremaktiviteter då alla har olika prefenser och intressen:
- För några år sen tog vi in några studenter från Södertörns högskola som gjorde en undersökning på våra medarbetare. Jag var ju frälst och såg konceptet som Guds gåva till konsultvärlden, men ville veta om det verkligen var så.
Resultatet av undersökningen dementerade dock Tommys förhoppningar:
- Det visade sig att vårt bolag bestod av två läger, vilket blev lite som en chock för mig. Vissa människor kände inte att de var tillräckligt bra och vågade därför inte komma på aktiviteterna.
I dag ser Tommy det som att de erbjuder en godispåse av aktiviteter – vill man plocka något ur den gör man det, men man måste verkligen inte. Aktiviteterna är inte heller längre begränsade till enbart anställda:
- Vi har en stor kandidatbank med folk som söker jobb hos oss. De bjuds också ofta med på aktiviteter som ett sätt att bygga nätverk.
Gemensam sommaraktivitet gav pris inom employer branding
Tommy tar oss tillbaka till en sommarfest 2019 då han fick 30 personer (som normalt inte varit med på aktiviteter) att skaka hand på att de skulle köra en sträcka på Stockholm Triathlon. Efter ett års gemensamma förberedelser stod de där tillsammans på startlinjen, redo att ta sig an den utlovade utmaningen. Det de inte visste var att loppet inleddes med ett hopp på 2,5 meter – rakt ner Riddarfjärden:
- När jag står och filmar starten dyker alla i och kvar står det ett gäng chockade B3-zebror. Men till slut kom de i vattnet och kunde simma i mål, berättar Tommy.
Det roliga minnet blev senare underlag till tävlingen Magnet Awards (SM i employer branding) där de sen prisade för bidraget ”från soffliggare till zebra”. B3 Consulting har nämligen zebramönstrade kläder, en idé som kommer från ett av deras värdeord ”olikheter”:
- Ändringen kom i samband med att vi bytte grafisk profil. Ett av våra värdeord är ”olikheter” och då tänkte vi att det passar med att zebran är svart och vit. Vi kontaktade då märket Power Woman som hjälpte oss att designa en unisex-kollektion. Jag tycker att det ger en härlig känsla att vi är ett gäng macho-killar som springer runt i zebradräkt och logga där det står Power Woman – vi vill ju attrahera flera kvinnor och skapa en känsla av att alla är välkomna. Som teknikbolag står vi ju inför utmaningen att kunna anställa fler kvinnor och vi har faktiskt anställt flera som från er början sett oss på diverse lopp.
Medarbetarna är de främsta reklampelarna
Tommy berättar hur de till en början valde att jobba med ultraprofilen Jonas Collting som höll inspirationsföreläsning:
- Jonas gör alltså saker som normala människor inte skulle kunna göra, men han pratade med sådan inlevelse så att vi var många som blev taggade. Men istället för att sponsra proffs tänkte vi att det måste vara ett program för våra anställda – vi ska inte köpa in människor utifrån som springer runt i våra varumärken, utan här är en satsning vi gör för våra medarbetare. Vi är ett bolag som består av människor som förväntas prestera på topp gentemot sina kunder och vi tror att om de människorna mår bra och rör på sig, så kommer det leda till nöjda kunder.
Strategin har också visat sig framgångsrik. Tommy förklara hur det lett till att världsstjärnor sökt sig till B3 Consulting, bland annat svenska rekordtagaren i Ironman, Jonas Bjurbäck, som i dag har jobbat på bolaget i tio år.
Finns aktiviteter för alla
- Under hela pandemin har vi samlat alla medarbetare varje dag kl 14.00 i någonting som heter plankan. Det är en minut där det blir väldigt mycket skratt samtidigt som vi gör plankan tillsammans.
Ett annat exempel som Tommy ger är deras egna Mood Manager, Marcella:
- Marcella gillade yoga och fick därför utbilda sig till yogainstruktör och har nu de senaste åren kört yoga för våra medarbetare två gånger i veckan. Nu under pandemin har det varit digitalt, vilket är jättekul då man köra det både ute hos kund eller hemma i vardagsrummet.
Tommy har själv testat och tar oss bildligt till sitt eget vardagsrum där han suttit dubbelvikt iklädd enbart kalsonger ovetandes om att han inte var ensam:
- Plötsligt kom min fru ner för trappan och undrar vad det är som händer och ser då att jag ligger i en jättekonstig position, berättar han skrattandes.
B3 har även byggt en egen app - B3 Runtime som är en blandning av orientering och skidskytte där man ska till olika punkter. Vid varje punkt får man en fråga och ger man fel svar ges man en straffrunda osv.
- Vi ska se om vi kan göra det här till en kommersiell produkt, men det är om inte annat superkul sätt att träna och står väldigt mycket för hela vår satsning.
Träningsimagen hängde på ända till börsnotering
- Det finns faktiskt på youtube, det var en spektakulär entré på Nasdaq.
Tommy fick ett samtal från en av bolagets grundare som frågade om Tommy kunde göra en film på när B3 skulle börsnoteras på Nasdaq. Han ringde då runt till medarbetare i hela landet och lyckades samla en grupp som skulle representera olika aktiviteter. Tommy nämner några exempel:
- Maria vår försäljningschef kom ridandes på häst med B3-fana, vi hade frisbeegolf, löpare, en kille körde karate.
Ni växer och finns i hela Sverige, hur kan ni hålla i någonting (wellnessatsningen) när ni växer snabbt?
- Det är ju viktigt att bibehålla kulturen när vi växer och därför finns ambassadörer på våra olika orter som ansvarar för att det händer. Det får då bli det som är viktigt hos dem.
Tommy har även tankar på att ta det ett steg längre och skapa temaresor:
- Jag har bollat tankar om att göra konsultresor tillsammans, till exempel om man är hårdrocksintresserad så resar man med andra likasinnade. Det är ett helt nytt sätt att resa tillsammans. Då blir man inte bara fast i sitt dotterbolag och kan börja umgås med likasinnade.
Hur har ni lyckats hålla liv i era gemensamma aktiviteter under pandemitider?
- Vi har kanske inte tagit något steg framåt då vi tyvärr inte kunnat träffats i alla våra aktiviteter. Mycket fokus har lagts på att ställa om, inte ställa in. Musikquiz, spelkvällar, onlinespel, schackturneringar och alla andra aktiviteter man kan gör utomhus samtidigt som man hålla avstånd. Vi gjorde om ett av våra rum på kontoret och gjorde om till riktig cykelstudie och tog in en av Sveriges bästa cyklister som höll ett digitalt cykelpass. Man får göra digitaliserade varianter.
Vilka aktiviteter funkar bästa att göra online? Några bra exempel?
- Allt som bygger på quiz fungerar bra. Vi har ett band som har en repstudio på Flemminggatan som repat online, vilket var en utmaning men gått att göra. Fiskeaktiviteter funkar. Det som inte funkar är till exempel B3 Bar där man tidigare kunnat ta med sig kund eller kollega.
Några bra tips till organisationer som inte kommit så långt i sitt employer branding-arbete?
- Börja kratta där du står, i stället för att ta in hjälp utifrån. Vad vill man skapa? Var vill man framåt? Vad finns det för resurser inhouse? Det är dem man måste ta hand om. De som har brinnande intresse för någonting – det är där man kommer kunna skapa kultur. Ge dem en liten budget att ta fram en action plan vad som ska hända framåt. Det handlar mycket om att sälja in det hos medarbetarna. Det är en beteendeförändring som ska göras, inte bara att man kommer på en aktivitet en gång. När man får kontinuitet skapas långsiktigt värde.
Tommy fortsätter med att förklara att det är viktigt att även lyssna till dem som väljer att sluta:
- Det måste drivas av människor och inre glädje. Vi har möjlighet att påverka våra arbeten. Gör jobbigt roligt! Tappar man några, intervjua dem!
Slutligen påminner han oss om arbetsgivare sällan bli ihågkomna för sina konferenser eller möten. Aktiviteter såsom att bestiga ett berg med kollegorna är däremot garanterat ett bidrag medarbetarnas minnesbanker.