Allmänna Villkor
Den 1 augusti 2024
Innehållsförteckning
Introduktion
1 Definitioner
2 Allmänt
3 Ändringar i avtalet
4 Betalningsvillkor
5 Prisjustering
6 Äganderätt till och användning av data
7 Programvara
8 Nyttjanderätt
9 Ändring av abonnemangsnivå
10 Behandling av immateriella rättigheter
11 Sekretess
12 Support
13 Avtalstid och uppsägning
14 Ansvarsbegränsning
15 Tvist
Introduktion
Dessa villkor (”Villkoren”) gäller för de Tjänster som specificeras i Tjänsteavtalet som ingåtts mellan:
(i) GPTW (som agerar för egen räkning och för varje GPTW-licenstagares och GPTW-licensgivarens räkning) (”Great Place to Work” eller ”GPTW”); och
(ii) Kunden som anges på Tjänsteavtalet (som agerar för egen räkning och, om aktuellt, för varje dotterbolags räkning).
GPTW och Kunden är var för sig en ”Part” och gemensamt ”Parterna”.
GPTW erbjuder abonnemang av tjänster som bedömer arbetsplatskultur och -prestanda, och som möjliggör certifiering av arbetsplatser för att hjälpa företag och organisationer att utvärdera och kunna förbättra sina arbetsplatser.
KUNDEN vill köpa abonnemang av sådana Tjänster från GPTW i enlighet med villkoren i Avtalet.
VILLKOR
1 Definitioner
Termer med stor begynnelsebokstav som inte definieras i avsnitt 1 har den betydelse som anges i aktuella avsnitt i Villkoren.
1.1 ”Aggregerade data” avser
a) den kundspecifika informationen, data och innehåll som finns i alla rapporter som levereras av GPTW till Kunden i enlighet med Avtalet och
b) alla andra aggregerade data som härrör från rådata och som levereras av GPTW till kunden i enlighet med Avtalet. För att undvika tvivel inkluderar aggregerade data inga rådata eller kunddata.
1.2 ”Avgifter” avser de avgifter som kunden ska betala till GPTW enligt vad som anges i Avtalet.
1.3 ”Avtalet” avser Parternas avtal rörande Tjänsterna bestående av tjänsteavtalet, dessa Villkor och alla andra dokument och bilagor som gäller mellan Parterna.
1.4 ”Bedömning” avser varje bedömning av Kundens medarbetares svar som utförs av GPTW som en del av Tjänsterna varigenom GPTW använder sina [automatiserade] verktyg och metoder för att bedöma och mäta arbetsplatskultur och prestanda (inklusive, men inte begränsat till, verktygen och metoderna Trust Index Survey, Culture Audit, Culture Brief, Trust Model och Metodik).
1.5 "Certifiering" avser den process genom vilken Kunden, efter en genomförd Bedömning och under förutsättning att Bedömningens utfall uppfyller vid var tid gällande certifieringskrav, kan erhålla en ”certifiering” för Kundens arbetsplatskultur och -prestanda (såsom aktuellt)".
1.6 "Data" avser Rådata och Aggregerade data.
1.7 "Immateriella rättigheter" avser alla immateriella rättigheter (innefattande men inte begränsat till upphovsrätter, mönster, varumärken, databasrättigheter, uppfinningar och patent liksom rättigheterna till registreringar och/eller ansökningar om registrering av dessa samt alla företagshemligheter, know-how och företagsspecifik kunskap och information) som erkänns i något land eller jurisdiktion i världen.
1.8 "Kundens dotterbolag" avser Kundens helägda och majoritetsägda dotterbolag.
1.9 "Kunddata" avser data och information som Kunden äger och tillhandahåller GPTW så att GPTW, som en del av Tjänsterna, kan genomföra en Bedömning (till exempel demografisk- och företagsinformation som är nödvändig för att distribuera Undersökningen till deltagare såsom e-postadress, anställnings-ID och annan personligt identifierande information) och de egna uppgifter som kan tillhandahållas av Kunden till GPTW för Culture Audit eller Culture Brief. För undvikande av missförstånd noteras att Kunddata varken inkluderar Aggregerade Data eller Rådata.
1.10 "Rådata" avser de konfidentiella och anonyma svar som GPTW mottar från Kunden och Kundens medarbetare i samband med till exempel en Trust Index undersökning, Culture Audit, Culture Brief, intervju med fokusgrupper och/eller en-till-en-intervjuer som administreras av GPTW i enlighet med Avtalet. För undvikande av missförstånd noteras att Rådata varken inkluderar Aggregerade Data eller Kunddata.
1.11 "Programvara" avser all programvara som ägs eller licensieras av GPTW och som används av Kunden för att nyttja Tjänsterna.
1.12 "Sena betalningar" har den betydelse som anges i avsnitt 4 Betalvillkor.
1.13 ”Tjänsteavtalet” avser det mellan Parterna upprättade dokument som bland annat specificerar den eller de Tjänster som Kunden beställt från GPTW och som är föremål för dessa Villkor.
1.14 "Tjänster" avser de tjänster (inklusive samtliga Undersökningar och Bedömningar) som GPTW kommer att utföra för Kunden enligt beskrivningen i [tillämpligt Huvudavtal].
1.15 "Undersökning" avser den webbaserade undersökningen om kundmedarbetarengagemang som görs inom ramen för Tjänsterna och som består av GPTW:s standardenkätfrågor och/eller ytterligare frågor som Kunden begär och som GPTW accepterar att inkludera i undersökningen.
2 Allmänt
2.1 Avtalet [1] [2] och Tjänsterna som tillhandahålls därunder ska tolkas i enlighet med svensk rätt.
3 Ändringar i Avtalet
3.1 Great Place to Work har rätt att när som helst under Avtalets giltighetstid ändra dessa Villkor. Sådana ändringar träder i kraft trettio (30) dagar efter att Great Place to Work meddelat Kunden därom genom epost till kontaktperson enligt Avtalet. Om Kunden inte godkänner ändringen får Kunden säga upp Avtalet med omedelbar verkan genom skriftligt meddelade därom till Great Place to Work senast dagen innan ändringen träder i kraft. Säger Kunden inte upp Avtalet såsom anges i det föregående anses Kunden ha accepterat ändringen.
3.2 Great Place to Work äger rätt att ändra sätt för inhämtande och delning av information samt sätt att rapportera utfall m.m. av medarbetares svar vid användning av Tjänsterna i enlighet med den standard som Great Place to Work vid varje tillfälle väljer att tillämpa.
4 Betalningsvillkor
4.1 Samtliga priser är angivna exklusive moms.
4.2 Betalning ska erläggas inom 20 dagar från fakturadatum (eller den senare dag som anges i fakturan). Fakturering sker omedelbart efter avtalets undertecknande och därefter enligt avtalat orderintervall.
4.3 Utlägg för eventuell frakt, resa och logi tillkommer.
4.4 För Avtal som gäller för en längre tid än ett år sker fakturering årligen i förskott där första fakturering sker i samband med Avtalets undertecknande och därefter varje år vid samma tidpunkt.
4.5 [Bedömningsverktygen och -metoderna] Medarbetarundersökning, Culture Audit respektive Culture Brief kan användas upp till 12 månader från aktuellt fakturadatum. Använder Kunden inte bedömningsverktygen- eller metoderna inom denna period förfaller Kundens möjlighet att genomföra dem.
4.6 Påminnelser och inkasso
a) Vid försenad betalning debiteras en påminnelseavgift på 60 kronor per påminnelse, i enlighet med lagstadgade bestämmelser. Påminnelseavgiften läggs till på den ursprungliga fakturan.
b) Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta från förfallodagen till dess att betalning sker. Dröjsmålsräntan uppgår till referensräntan plus åtta (8) procentenheter, i enlighet med räntelagen, om inte annat avtalats.
c) Om betalning inte sker efter påminnelse och ärendet överlämnas till inkasso, tillkommer en inkassoavgift enligt lagstadgade bestämmelser. Kunden är ansvarig för samtliga kostnader som uppstår i samband med inkassoförfarandet.
5 Prisjustering
5.1 Priset på aktuell Tjänst justeras årligen utifrån preliminärt Labour Cost Index för tjänstemän (LCI tjm, B-S Samtliga branscher exkl. jordbruk mm, fortsättningsvis ”LCI”) med basår 2008.
5.2 Det avtalade priset för varje Tjänst (”Priset”) justeras enligt LCI för tredje kvartalet året innan Avtalet ingicks (”Bastalet”).
5.3 Skulle LCI för ovannämnda kvartal något påföljande år ha stigit i förhållande till Bastalet, ska tillägg utöver Priset (redovisat i form av nytt, höjt pris) utgå med det procenttal varmed indextalet ändrats i förhållande till Bastalet.
5.4 I fortsättningen ska Priset justeras i förhållande till indexändringarna, varvid prisförändringen beräknas på basis av den procentuella förändringen mellan bastalet och LCI för tredje kvartalet föregående år respektive första kvartalet pågående år.
5.5 Det nya Priset tillämpas från den tidpunkt då Avtalet förlängs.
5.6 Det nya Priset ska dock aldrig vara lägre än det senast mot Kunden gällande (justerade) Priset.
6 Äganderätt till och användning av data
6.1 Kunddata.
a) Mellan GPTW och Kunden är och förblir Kunddata, och alla Immateriella rättigheter däri eller relaterade till dessa, Kundens eller dess licensgivares exklusiva egendom.
b) GPTW kommer att använda Kunddata för att utföra Tjänsterna, och Kunden ger härmed GPTW en obegränsad, royaltyfri och överlåtbar rätt att använda Kunddata för dessa ändamål under Avtalets giltighetstid. All personlig information som ingår i kunddata kommer vidare att hanteras i enlighet med avsnitt 11 Sekretess.
6.2 Aggregerade data och Rådata.
a) Mellan GPTW och Kunden är och förblir Aggregerade data och Rådata, och alla Immateriella rättigheter däri eller relaterade till dessa, GPTW:s exklusiva egendom med full och obegränsad äganderätt.
b) Rådata (eller någon kopia därav) kommer inte att tillhandahållas Kunden för att säkerställa sekretessen för Kundens medarbetare och dess svar inom ramen för Undersökningarna. Kunden får endast använda Aggregerade data i enlighet med vad som anges i detta avsnitt.
c) GPTW förbinder sig att använda Aggregerade data enbart för GPTW:s syften, inklusive utan begränsning för benchmarking, skapande av bästa praxis, certifiering av företag som erkända arbetsplatser, skapande av listor över företag för publicering, statistisk analys och andra FoU-ändamål.
d) För att säkerställa sekretessen för Kundens medarbetare och dess svar inom ramen för Undersökningarna kommer GPTW inte att rapportera om resultatet i Bedömningar där färre än fem (5) personer i en grupp har svarat.
7 Programvara
7.1 Programvarorna levereras i ”befintligt skick” som standardprogram.
7.2 Great Place To Work förbehåller sig rätten att efter eget gottfinnande göra förbättringar, lägga till, ändra eller ta bort funktioner eller korrigera eventuella fel i någon del av Programvarorna utan att detta medför någon form av skyldighet eller ansvar för GPTW. Om en sådan ändring medför att funktioner i Programvaran som utgör en väsentlig del av aktuell Tjänst tas bort eller inte fungerar under en sammanhängande period överstigande 3 månader, har Kunden rätt att säga upp den berörda Tjänsten och att få en proportionerlig återbetalning av eventuella Avgifter som betalats i förskott för den berörda Tjänsten (motsvarande tiden efter uppsägningen som den aktuella Tjänsten inte kommer användas).
7.3 Great Place To Work förbehåller sig rätten att upphöra med att tillhandahålla någon Programvara, helt eller delvis, genom att meddela Kunden detta 3 månader i förväg. Kunden har rätt att få en proportionerlig återbetalning av eventuella Avgifter som betalats i förskott för den berörda Tjänsten (motsvarande den tid som den aktuella Tjänsten som Programvaran används för inte kommer kunna användas efter den aktuella Programvarans slutdatum) . Kunden ska upphöra med användningen av Programvaran efter slutdatumet och har, utöver dess rätt till eventuell återbetalning, inte någon annan rätt gentemot Great Place To Work med anledning av att Great Place to Work upphör med att tillhandahålla någon Programvara.
8 Nyttjanderätt
8.1 Kunden beviljas en begränsad, icke-exklusiv, icke-överlåtbar och icke-vidare licensierbar rätt att få tillgång till och använda Programvarorna, enbart för Kundens interna affärsverksamhet och i enlighet med dessa Villkor.
8.2 För undvikandet av missförstånd innebär "intern affärsverksamhet" aktiviteter som endast hänför sig till Kundens egen verksamhet och ska under inga omständigheter tolkas så att Kunden har rätt att vidare upplåta någon Programvara till tredje man eller att använda Programvarorna i eller för något företag där Kunden äger eller kontrollerar mindre än 50 %.
8.3 Nyttjanderätten får inte under några omständigheter, helt eller delvis, överföras eller överlåtas till någon annan (vilket ska omfatta men inte vara begränsat till fusioner, konkurs eller ändring av ägarskap eller kontroll) utan föregående skriftligt tillstånd från Great Place To Work i varje enskilt fall (vilket inte ska förvägras utan anledning).
8.4 Kunden är ensam ansvarig för all användning av Programvara, inklusive eventuell åtkomst eller integration av tredje part eller med andra applikationer. Kunden är ensam ansvarig för innehållet och lagligheten i Kunddata och får inte överföra eller lägga in skadlig kod, data eller liknande (såsom virus) i eller med hjälp av Programvarorna och inte heller använda Programvarorna i något olagligt eller skadligt syfte.
9 Ändring av abonnemangsnivå
9.1 Kunden har möjlighet när som helst under Avtalets giltighetstid att gå upp i Tjänstenivå och/eller öka antalet medarbetare som ska undersökas inom ramen för den eller de aktuella Tjänsterna.
9.2 Inför förlängning av Avtalet äger Kunden rätt att minst 1 månad före datumet för förlängningen av Avtalet, nedgradera Tjänstenivå och/eller antalet medarbetare som ska undersökas inom ramen för den eller de aktuella Tjänsterna
9.3 Vid förändring av Tjänstenivå kommer Priset att justeras till det pris som gäller i enlighet med den vid var tid gällande prislistan för resterande del av avtalsperioden.
10 Behandling av immateriella rättigheter
10.1 All äganderätt till de tjänster, material, metoder, undersökningsinstrument, presentationer, applikationer, algoritmer, verktyg (innefattande men inte begränsat till Culture Audits, Culture Briefs, Trust Index undersökningsfrågor, Trust Model och Metod), organisationsuppdelningar och [Aggregerade data] och [Rådata] (inklusive, men inte begränsat till, alla immateriella rättigheter härrörande därtill) som relaterar till, eller följer av, GPTW:s Tjänster innehas av GPTW med obegränsad äganderätt. Ingen del av Avtalet ska tolkas som en överföring av GPTW:s Immateriella rättigheter till Kunden, dess medarbetare eller någon annan tredje part.
10.2 Äganderätten till samtliga Immateriella rättigheter, arbetsresultat, material, [Aggregerade data], [Rådata] och övrig dokumentation och resultat som uppstår, skapas eller i övrigt framkommer vid utförandet av GPTW:s Tjänster under Avtalet tillfaller GPTW med obegränsad äganderätt.
10.3 Allt material som levereras av Great Place to Work till Kunden får användas och distribueras fritt, förutsatt att korrekt källhänvisning alltid anges med angivande av “Great Place to Work®” som ursprunglig upphovsman.
10.4 “Great Place to Work®” är ett registrerat EU-varumärke.
10.5 I de fall Kunden, skriftligen eller muntligen, väljer att kommunicera delar av undersökningen eller använda metodik eller struktur som har tillhandahållits av Great Place to Work, ska Great Place to Work alltid nämnas som källa till materialet och/eller informationen.
10.6 Great Place to Work vill uppmärksamma sina kunder på goda exempel avseende hur personal och arbetsplatsfrågor drivs hos olika kunder. Great Place to Work får i positiva ordalag och på ett för Kunden fördelaktigt sätt omnämna Kunden vid seminarier och diskussioner.
10.7 Om Kunden når certifieringsnivå godkänner härmed att Kunden att Kundens logga och/eller varumärken kan komma att användas på Great Place to Works hemsida. Kunden ansvarar för att, på förfrågan från Great Place to Work, skicka in relevant material till kontaktperson som anges av Great Place to Work.
11 Sekretess
11.1 Alla Kunddata som Kunden tillhandahåller till GPTW i samband med dess tillhandahållande av Tjänsterna kommer under Avtalets giltighetstid att behandlas av GPTW som konfidentiell information och kommer inte att avslöjas för tredje part utan föregående skriftligt samtycke från Kunden. GPTW kommer att använda Kunddata enbart i syfte att fullgöra sina åtaganden under Avtalet. Parterna bekräftar och är överens om att Kunddata inte inkluderar Rådata och Aggregerade data, som är GPTW:s egendom.
11.2 Om Kunden erhåller eller annars får tillgång till konfidentiell information som tillhör GPTW (inklusive, men inte begränsat till, GPTW: s Immateriella Rättigheter), åtar sig Kunden att under Avtalets giltighetstid behandla sådan information som konfidentiell och att inte avslöja sådan information till tredje part utan föregående skriftligt samtycke från GPTW. Kunden får använda sådan information enbart i syfte att fullgöra sina åtaganden under Avtalet och inte för något annat ändamål.
11.3 Sekretessåtagandena som anges ovan gäller inte för sådan information som:
a) vid tidpunkten för mottagandet är eller senare blir tillgänglig för allmänheten på annat sätt än genom brott mot Avtalet; eller,
b) redan var tillgänglig för mottagande Part eller som mottagande Part på egen hand har utvecklat innan ingåendet av Avtalet och som inte, direkt eller indirekt, har erhållits genom brott mot Avtalet;
11.4 Ovanstående sekretessåtaganden förhindrar inte Part från att lämna sådan information som Part är skyldig att lämna ut enligt (i) lag, föreskrift eller förordning, (ii) dom eller beslut från domstol eller myndighet, (iii) tillämpliga börsregler eller motsvarande för annan erkänd marknadsplats och/eller (iv) om röjandet sker inom ramen för en tvist eller annan rättsprocess rörande Avtalet. Om Part skulle ha eller åläggas en skyldighet att lämna sådan information, åtar sig Parten att omedelbart underrätta den andra Parten och tillse att information som lämnas i enlighet med detta avsnitt 11, så långt möjligt, behandlas konfidentiellt av mottagaren av informationen.
12 Support
12.1 GPTW tillhandahåller viss support som en del av Tjänsterna. Supportärenden ska skickas in till se_support@greatplacetowork.com och kommer att besvaras under de tider som anges nedan.
12.2 GPTW:s support är bemannad kl. 09:00 – 17:00 CET vardagar, med en timmes lunchstängt mellan kl. 12:00 – 13:00 CET. Följande dagar har GPTW stängt
- Helger
- Röda dagar
- klämdagar
- Allahelgona afton
- 27 – 30 december
13 Avtalstid och uppsägning
13.1 Avtalet har den initiala giltighetstid som anges i Tjänsteavtalet. Om inget anges i Tjänsteavtalet eller på annat ställe i Avtalet, är Avtalet initialt giltigt i tolv (12) månader från datumet för Kundens undertecknande av Tjänsteavtalet. Den initiala giltighetstiden kallas för den ”Inledande löptiden”.
13.2 Efter utgången av den Inledande löptiden förlängs Avtalet automatiskt med tolv (12) månader i taget (varje sådan förlängning utgör en ”Förlängningsperiod”), om det inte sägs upp före utgången av den Inledande löptiden eller en Förlängningsperiod (såsom aktuellt) i enlighet med vad som anges i punkten 13.3 nedan.
13.3 Part har rätt att säga upp Avtalet senast tre (3) månader före utgången av den Inledande löptiden eller en Förlängningsperiod (såsom aktuellt). Vid uppsägning av Avtalet kommer Kundens åtkomst till Tjänsterna att spärras efter upphörandet av Avtalet. Om Avtalet sägs upp senare än tre (3) månader före utgången den Inledande löptiden eller en Förlängningsperiod (såsom aktuellt) förlängs Avtalet automatiskt med en Förlängningsperiod till.
14 Ansvarsbegränsning
14.1 Om Part förhindras fullgöra sina åtaganden enligt Avtalet på grund av omständighet som ligger utanför Parts kontroll och som Part varken kunde eller skäligen borde ha förutsett vid tidpunkten för Avtalets ingående ska detta utgöra befrielsegrund som medför att Part har rätt att skjuta upp fullgörandet av sina åtaganden enligt Avtalet och därmed vara befriad från eventuell skadeståndsskyldighet och andra påföljder. Sådan omständighet kan exempelvis utgöras av krig eller krigsliknande tillstånd, mobilisering eller militärinkallelse av motsvarande omfattning, uppror och upplopp, terrorism, sabotage, eldsvåda, översvämning, naturkatastrof, epidemi, pandemi, avbrott i allmänna kommunikationer, avbrott i den allmänna energiförsörjningen, strejk, lockout eller annan generell eller lokal arbetskonflikt, rekvisition, beslag, myndighetsbeslut, handels-, betalnings- eller valutarestriktioner, eller därmed jämställd omständighet. Detsamma gäller om sådan omständighet föreligger för Parts kontraktsmedhjälpare.
14.2 Om en Part är förhindrad att fullgöra sina skyldigheter enligt Avtalet på grund av här angiven omständighet under en sammanhängande period överstigande 3 månader på grund av här angiven omständighet har Part rätt att, utan ersättningsskyldighet, skriftligen frånträda Avtalet.
14.3 Kunden är medveten om att eventuell Certifiering görs automatiskt på basis av resultatet av de svar som Kundens medarbetare lämnar när de använder Tjänsterna. Great Place to Work varken kontrollerar eller tar något ansvar för innehållet och riktigheten i dessa svar. Great Place to Work garanterar inte att Certifieringen speglar de faktiska och verkliga omständigheterna på Kundens arbetsplats och tar inget som helst ansvar för Kundens efterlevnad av tillämpliga lagar och regler eller Kundens användning eller agerande av resultatet av Tjänsterna.
14.4 Great Place to Works totala ansvar under Avtalet ska vara begränsat till direkt skada och kan högst uppgå till ett sammanlagt belopp motsvarande den årliga avgift/ersättning som Kunden ska erlägga under Avtalet.
14.5 Great Place to Work ansvarar inte, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, i något fall för utebliven vinst eller annan indirekt skada eller förlust.
15 Tvist
15.1 Tvist i anledning av Avtalet ska avgöras i allmän domstol med Stockholms Tingsrätt som första instans.