Olof Wretling ska få svenska företag att vilja förbättra sin arbetsplatskultur
I tre reklamfilmer för Great Place To Work spelar Olof Wretling chefen som med olika punktinsatser vill göra sitt företag till Sveriges bästa arbetsplats. Filmerna produceras av Syster stories.
– Olof Wretlings chefskaraktär vill göra rätt, men missar hela tiden målet. Med filmerna vill vi lyfta frågan om vad som är ett bra ledarskap och en bra arbetsplatskultur, säger Emma N Stara, marknadsansvarig på Great Place To Work.
Olof Wretling spelar Sveriges sämsta chef
Se första filmen med Olof Wretling här
I dag lanserar Great Place To Work, som arbetar med arbetsplatskultur, första filmen av tre med Olof Wretling i huvudrollen. Filmerna publiceras främst på LinkedIn och går under rubriken Sveriges Sämsta Arbetsplats. Det är produktionsbolaget Syster stories som har producerat filmerna.
– När jag fick frågan om jag ville vara med och arbeta fram och spela Sveriges sämsta chef så var svaret självklart, vad kul! Jag ville skapa en karaktär som vill väl men inte har verktygen och framför allt inte lyssnar eller tar in sin omgivning, säger Olof Wretling.
Vill bli Sveriges Bästa Arbetsplats
Great Place To Work utser varje år Sveriges Bästa Arbetsplatser, som baseras på resultaten i deras stora medarbetarundersökning. Det är detta pris som Olof Wretlings chefskaraktär Nicke Johansson siktar mot.
– Vi vill använda oss av en humoristisk och skruvad chef för att få medarbetare och ledare att fundera kring vad som definierar en god arbetsplatskultur. Olof Wretlings karaktär Nicke Johansson vill väl och har förstått att arbetsplatskultur är viktigt, men precis som många chefer vet han inte hur han ska gå till väga och det hela landar allt annat än bra, säger Emma N Stara, marknadsansvarig på Great Place To Work.
Great Place to Works första reklamfilmer
Filmerna är Great Place To Works första reklamfilmer i Sverige och är deras första samarbete med Syster stories. Emma N Stara tror på ett fortsatt samarbete.
– Vi tror på humor som ett sätt att skapa igenkänning och få människor att börja fundera på vad som utmärker ett bra ledarskap. Olof Wretling porträtterar den floskelfyllda chefen på ett träffsäkert sätt, han är som en kombination av Papphammar och chefer som vi tyvärr alla känner igen från våra yrkesliv, och jag tror att publiken kommer att vilja se mer av hans upptåg, säger Emma N Stara.
Filmerna publiceras en i taget och planen är att de ska finnas tillgängliga i sociala medier fram till första veckan i maj.
Se första filmen med Olof Wretling här
Om Great Place to Work
Great Place To Work är ett undersöknings- och konsultföretag som varje år utför medarbetarundersökningar av 19,8 miljoner medarbetare från över 10 000 organisationer i 106 länder. Organisationerna utvärderas för att få ett mått på sin arbetsplatskultur och sin insats som arbetsgivare och för att kunna identifiera vilka steg som behöver tas för att få en mätbar effekt på medarbetarengagemang, produktivitet och finansiella resultat. Årligen delar Great Place to Work ut kvalitetsutmärkelsen ”Sveriges Bästa Arbetsplatser ” som baseras på organisationernas resultat i medarbetarundersökningen.
Om Syster stories
Syster stories är ett produktionsbolag grundat av TV-producenterna Sara Bengtsson och Louise Brun.
Kontaktuppgifter:
Emma N Stara, marknadsansvarig, Great place to work
Tel: 0704-29 99 59
Mail: emma.n.stara@greatplacetowork.com
Louise Brun, producent, Syster stories
Tel: 0707-30 19 84
Mail: louise.brun@systerstories.se
Produktionsteam
Koncept/idé: Emma N Stara och Syster stories
Producent: Sara Bengtsson
Regissör: Louise Brun
Manus: Louise Brun, Sara Bengtsson, Olof Wretling
Skådespelare: Olof Wretling
Foto: Joel Engde
Ljud: Martin Lindström
Kostym: Louise Stangl