Ulrika L Oskarsson, MUM Group: Kulturen före egot
Jag minns när jag träffade Ulrika L Oskarsson för första gången. Det var timmarna innan Sveriges Bästa Arbetsplatser skulle koras, där MUM Group rankades på plats 3, och Ulrika klev in i vår studio för att spela in en film om ledarskap. I sin orangefärgade kostym fullkomligt bländade hon mig och fotografen med en personlighet som andades lika delar kraft som värme. Jag och fotografen nickade snabbt till varandra, en tyst bekräftelse om att detta kommer att bli bra.
Och bra blev det. Framför kameran delade hon med sig av det som jag nu har kommit att förstå är Ulrikas stora budskap till affärssverige: Kultur är business.
För att förstå varför måste vi backa bandet till ett Sverige för länge sedan. Där Ulrikas mormor drev en bondgård med flera sidoverksamheter för att få tillvaron att gå runt.
– Hon sålde allt från nypon och äpplen till kycklingar. Hon var en av många starka och drivna kvinnor i min släkt.
Entreprenörskap i nappflaskan
För Ulrika är entreprenörskap en självklarhet.
– När jag föddes hade mamma en frisörsalong i Enköping. Kunderna gungade mig i barnvagnen och gav mig nappflaska medan mamma arbetade, berättar Ulrika.
Mamma, moster och systrar driver i dag egna verksamheter.
– För mig har det alltid varit naturligt med handlingskraftiga kvinnor. Det är självklart att inte överlåta sitt öde i någon annans händer, säger Ulrika.
Kultur som konkurrerar
Ulrika började sin karriär inom hotell och det var där hon fick sin första insyn i hur viktigt det är med kultur och hur den hänger ihop med affärerna.
– Vi hade en framsynt vd som insåg att hotellet i sig inte var speciellt. Vi kunde inte konkurrera med rummen eller relaxavdelningen, så vi fokuserade i stället på hur vår personal bemötte gästerna och vilken känsla vi ville ge. Det arbetet satte djupa spår i mig och har följt mig genom karriären, berättar Ulrika.
Började som IT-rekryterare
Karriären skulle dock snart komma att byta inriktning.
– Jag satt i styrelsen för vårt föräldrakooperativ och rekryterade familjer till förskolan. En av de andra föräldrarna jobbade med rekrytering inom en IT-koncern och kom fram till mig en dag. ”Kan du tänka dig att byta jobb?” frågade han. ”Du har ju fingertoppskänsla med människor”.
En bit in i rekryteringsprocessen fick Ulrika veta att koncernen inte vågade satsa på henne. Anledningen? Hon saknade akademisk utbildning. Men efter tre månader fick hon ett samtal.
– De hade letat efter någon med min fingertoppskänsla, men med akademisk utbildning, utan att hitta någon. Så jag började som juniorkonsult och efter bara några månader jobbade jag självständigt med stora kunder, säger hon.
Det var en lärorik period som formade Ulrikas syn på teamarbete. Här fick hon lära sig vikten av att sätta samman olika typer av kompetenser.
– Vi lyckades skapa en framgångsrik dynamik genom att sätta ihop kreativa människor med utvecklare och projektledare. Den kraften var enorm, och det har präglat mig sedan dess. Men det har också gjort att jag ibland rekryterat fel, eftersom jag trott så mycket på kraften i att vara olika, säger Ulrika.
Fått öva på ledarskapet i olika roller
Ulrika blev mamma tidigt och har i dag tre barn. I moderskapet har hon fått träna kommunikation, värderingar och ledarskap dagligen.
– Det finns inget bättre sätt att utveckla sitt ledarskap än att hantera tre barn. Det är konstant utveckling, säger hon med ett leende.
Och det där med att hon inte har någon akademisk utbildning stämmer inte längre. Vid sidan av sitt arbete har hon studerat, bland annat på IHM Business School, vilket har hjälpt henne förfina sitt entreprenörsskap ytterligare.
Men på frågan om vad som utvecklats hennes ledarskap och mod mest svarar hon att exempelvis de år hon spenderade i USA var transformativa.
– Jag umgicks med olika entreprenörer och de lärde mig en hel del. Bland annat att tänka stort.
En ledare med GRIT
När jag pratar med Ulrika blir det snabbt tydligt att en av hennes främsta egenskaper är en obändig målmedvetenhet.
– För mig handlar GRIT om att aldrig ge upp. Att sträva på mot den idé jag har.
Oavsett vilka hinder som dyker upp längs vägen fortsätter hon framåt, driven av en inre tro på att det alltid finns en lösning. Det viktiga är att hålla fast vid sin vision, även när vägen dit är kantad av utmaningar.
Och utmaningar har hon varit med om. Bygget av MUM Group, som hon grundat och är vd för, har tagit längre tid än hon trodde. Men hon har aldrig tvivlat på att det skulle bli framgångsrikt.
– Trots fallgroparna har jag alltid vetat att vi skulle lyckas, säger hon med beslutsamhet.
Hon erkänner också att GRIT ibland kan fälla henne – att fortsätta kämpa för en idé kan ibland innebära att man inte ser när det är dags att byta spår.
Då är det bra att MUMs köksbord finns - men mer om det snart.
Sveriges bästa arbetsplats – två företag i rad
Innan Ulrika startade MUM Group arbetade hon som vd för ett annat IT-konsultbolag. Genom att satsa på tydliga värderingar och en stark företagskultur gjorde företaget en tillväxtresa, och de gick från 27 till 52 miljoner på 2,5 år.
– Resultatet var tätt kopplat till vårt kulturarbete. Återigen fick jag bevis för min tes: Kultur är business.
Förutom de fina ekonomiska resultaten fick företaget en toppranking på Great Place To Works lista över Sveriges Bästa Arbetsplatser.
Det är en lista som MUM Group känner till mycket väl. Senast 2024 rankade de som nummer 3 på listan över Sveriges Bästa Arbetsplatser.
– Erfarenheterna under åren har visat mig gång på gång hur viktigt kulturarbete är, särskilt för en entreprenörsdriven verksamhet. Därför genomsyrar kulturen allt MUM gör.
Kulturen på MUM – själen före egot
På MUM har Ulrika och teamet byggt en tydlig, påtaglig kultur som ställer krav lika mycket som den möjliggör.
– För oss är kulturvärderingar vår själ, och själen måste alltid gå före egot, säger hon.
Arbetet är något som MUM både levt och utvecklat genom åren. Men kulturen har också genomgått prövningar, bland annat under pandemin, när teamets sammanhållning utmanades.
– En tid präglad av rädsla gjorde att några medarbetare tillfälligt drog sig undan från det kulturarbete som tidigare varit ett fundament för företaget, berättar Ulrika.
I en scoutstuga, under en konferens, väcktes tanken på att skapa ett "MUM-löfte", ett gemensamt manifest som skulle påminna alla om vad företaget stod för. Resultatet blev en Pixi-bok där både MUM:s förväntningar på sina medarbetare och deras förväntningar på företaget tydligt formulerades.
När boken väl var på plats tog det inte lång tid innan kulturen stärktes och företaget återigen upplevde en positiv utveckling.
Runt köksbordet
På individnivå arbetar MUM konkret med kultur redan från rekryteringsprocessen. Nyanställda genomgår en bootcamp där kulturfrågorna står i fokus och får efteråt ett armband som symbol för den gemensamma resan.
– Vi har också samtal runt köksbordet. Dessa samtal kan handla om att lyfta fram någon som gjort något bra, men det kan också vara att vi måste samlas för att det finns ett skav och vi behöver träffas på ett omtänksamt sätt för att lösa problemet. När någon säger ”kan vi ses runt köksbordet” vet man att det är viktigt, säger Ulrika.
Prestigelöst samarbete och öppen dialog
För Ulrika handlar kultur inte bara om de stora, övergripande värderingarna, utan lika mycket om vardagspraktik och ärlig kommunikation.
Arbetet har lett till att medarbetarna beskriver företagets atmosfär som "mummig" – ett ord som för dem symboliserar en känsla av öppenhet och transparens.
– I våras frågade jag vad har vi för kultur när det kommer till öppenhet. Till svar fick jag att de aldrig varit någonstans där det är så högt i tak. Jag är stolt över att mina medarbetare kan vara modiga och säga vad de tycker, både till mig, varandra och till kunderna, säger Ulrika.
Det är här det blir extra tydligt att kultur är business. Tack vare den öppna, ärliga och varma feedbacken kan medarbetarna göra verklig skillnad ute hos kund.
– Kunderna upplever att konsulterna inte backar från att framföra ärliga insikter som kan förbättra verksamheten, något som uppskattas stort, särskilt i större organisationer där helhetsbilden kan vara svår att greppa.
Entreprenörskap som ledstjärna
Ulrika beskriver det som att konsulterna har hjärtat med sig. Det är en fråga om att ta ägarskap och ansvar, inte bara för sin egen framgång utan för teamet och helheten. På så sätt har hon och teamet lyckats bygga en arbetsplats för medarbetare som har det företagsamma i sig, oavsett om det är något de uttryckt som en drivkraft eller inte. Alla kan inte vara som Ulrika, där det är naturligt att våga satsa allt på att bygga företag.
– Att vara en entreprenöriell medarbetare hos oss innebär i stället att man tar ägarskap över något och driver det framåt, säger hon. Det kan vara ett projekt, en kundrelation eller en idé som får gro och växa.
MUM är numera en del av ett större nordiskt ekosystem, Born {Digital}. Och entreprenörskapet har bara stärkts.
– Vi är fortfarande ett självständigt konsultbolag som värnar om vår kultur, men nu har vi 400 kollegor till att tillgå när våra kunder behöver.
Det passar för Ulrika:
– För mig handlar entreprenörskap om att ha modet att tänka nytt, att ta ansvar och att aldrig nöja sig. Det är samma sak som gäller för våra medarbetare – och det är därför vi växer, både som människor och som bolag.
Efter att ha träffat Ulrika känns en sak säker: Kultur ger resultat. Men lyssna inte på mig, lyssna på vad Ulrika själv sa den där första gången vi träffades under filminspelningen.