Vill du skapa en bra arbetsplatskultur? Börja med förtroende
Aron Ain hävdar starkt att det finns en direkt koppling mellan medarbetarnas engagemang, kundnöjdhet och affärsframgång. Sedan han blev vd för det Boston-baserade techbolaget Kronos 2005 har Ain och hans team fokuserat på medarbetarnas engagemang som en tillväxtstrategi. Fokus har varit på att skapa en plats där de anställda verkligen älskar att arbeta.
Resultatet? Engagemang bland de globalt anställda steg kraftigt från 60 procent till 87 procent medan intäkterna nästan tredubblades till 1,4 miljarder dollar under samma tid. Det är ingen slump. För Great Place to Work berättar han mer om varför tillit är så viktigt att bygga bland medarbetarna.
Aron Ain säger att det första varje företagsledare behöver göra om de vill förbättra sin företagskultur är att etablera förtroende bland sina medarbetare. Genom att ha tillit och förtroende som vägledande principer har Aron lett sitt företag till stora finansiella framgångar, men det gav dem också en plats på Great Place to Works och Fortunes världslista över de 100 bästa företagen att jobba på.
Att göra det möjligt för dina anställda att lita på ledningen är så viktigt, enligt Aron, att han har ägnat ett helt kapitel till det i sin bok WorkInspired , som publicerades 2019. Boken är inte bara en bruksanvisning för att skapa en vinnande organisationskultur utan också en av de bästa ledarböckerna som har publicerats under de senaste åren.
”Djupt, uppriktigt förtroende bland team-medlemmarna är avgörande för att bygga en engagerad arbetskraft,” säger Aron i boken. Han berättar om en anställd som kom till honom med nyheten om att en rekryterare kontaktat honom för ett mycket attraktivt jobb hos en av Kronos konkurrenter.
"Djupt, uppriktigt förtroende bland gruppmedlemmarna är avgörande för att bygga en engagerad arbetskraft."
Aron gav team-medlemmen sin välsignelse och rådde honom att boka in en intervju. Anledningen? Aron litade på honom och ville att den anställde skulle känna att han också kunde lita på honom. Som Aron förklarar, "vi tror starkt på att vi inte äger människors karriärer och vill inte begränsa dem, även om det innebär att de lämnar Kronos för ett annat företag."
Den filosofin har hjälpt Kronos att behålla sina anställda mycket längre än snittet. De har också en unik strategi för talanghantering genom att återanställa tidigare anställda, något de kallar för "Boomerangs."
Återanställer tidigare anställda
”Vi har hundratals Boomerangs i Kronos. Att ge dem frihet att söka sin egen karriärväg skapar förtroende och gör dem i slutändan mer lojala och engagerade gentemot företaget.” säger Aron.
Läs mer om hur Kronos har skapat sin unika förtroendekultur i Aron Ains bok WorkInspired. Vill du också påbörja resan mot en mer lönsam verksamhet där medarbetare trivs, tar ansvar, anstränger sig mer och stannar längre? Kontakta oss så berättar vi hur vi kan hjälpa er.