Effektiva Medarbetarundersökningar: Nyckeln till framgångsrik organisation
En medarbetarundersökning är en undersökning som genomförs av en organisation för att samla in och analysera medarbetarnas åsikter och erfarenheter på arbetsplatsen. Det är ett viktigt verktyg för att förstå hur chefer och medarbetarna upplever sin arbetsmiljö och företagets kultur.
Syftet med en medarbetarundersökning är att skapa en bättre arbetsmiljö och öka produktiviteten, välmåendet och engagemanget genom att identifiera problem och utvecklingsområden som organisationen kan arbeta med. Det handlar inte bara om att mäta – det är minst lika viktigt att analysera och agera på resultaten för att skapa verklig förändring.
Great Place To Work utför världens största medarbetarundersökning. Över 100 miljoner människor har fått möjlighet att uttrycka sina åsikter genom samma 60 påståenden världen över. Påståendena bygger på vad Great Place To Works snart 40-åriga forskning visar är avgörande för att bygga en arbetsplatskultur där engagerade medarbetare mår bra och känner stolthet.
Ta reda på mer om hur Great Place To Work kan hjälpa er utföra en medarbetarundersökning.
Varför är medarbetarundersökningar viktiga?
Medarbetarundersökningar får organisationer att lyfta de viktigaste frågorna och arbeta systematiskt med att förbättra arbetsplatsen. De är avgörande för att skapa en bättre arbetsplats och öka engagemanget, innovationsgraden, kundservicen och produktiviteten.
Genom att samla in medarbetarnas åsikter och erfarenheter kan organisationen identifiera utvecklingsområden och bygga en kultur där både chefer och medarbetarna trivs och utvecklas. Det är också ett sätt att säkerställa att medarbetarna ska kunna uttrycka sina åsikter anonymt och utan risk, vilket ökar trovärdigheten i resultaten.
Det är viktigt att människor trivs, mår bra, utvecklas och känner engagemang och stolthet över sitt arbete. Människor som mår bra på arbetet presterar bättre, men bidrar även till en bättre värld genom att må bra eller bättre även utanför arbetet. Människor som har en bra arbetsplatskultur blir mer sällan sjukskrivna och har lägre sjukfrånvaro, vilket i sin tur bidrar till ett bättre och mer välmående samhälle.
För företag och organisationer är det viktigt att ta reda på vad medarbetarna tycker om arbetsplatsen för att kunna bygga en framgångsrik organisationen där medarbetarna är engagerade.
Vår data visar att företag med högt medarbetarengagemang har 435 % högre vinstmarginaler än genomsnittliga svenska företag. Liknande data ser vi i alla länder där Great Place To Work arbetar. I USA visar vår data att företag med på listan över de bästa arbetsplatserna har 3.33 gånger högre avkastning än marknaden.
Hur genomförs en medarbetarundersökning?
En medarbetarundersökning görs bäst en gång per år. För att uppnå en hög svarsfrekvens är det viktigt att förklara syftet med undersökningen och hur resultaten kommer att användas. Om medarbetarna vet att ledningen kommer att analysera och agera på resultaten, ökar engagemanget att delta.
I en medarbetarundersökning vill du få svar på hur arbetsplatsen är för medarbetaren över en längre tid, så att ledningen kan arbeta med strukturella förändringar och förbättringar.
En medarbetarundersökning måste genomföras på ett sådant sätt att de svarande kan garanteras full anonymitet.
Great Place To Works medarbetarundersökning, kallad Trust Index, genomförs enkelt genom att skicka en länk till medarbetare, där de kan betygsätta sin upplevelse på jobbet och ta ställning till 60 påståenden som delas in i fem dimensioner: trovärdighet, rättvisa, respekt, stolthet och kamratskap. Som avslutande fråga får medarbetarna även svara på om de allt sammantaget ser sin arbetsplats som en mycket bra arbetsplats.
När enkäten är distribuerad är det viktigt att följa upp med medarbetarna och se till att de fyller i enkäten. Det kan vara bra att påminna medarbetarna om att fylla i enkäten och att det är viktigt för organisationen att få deras åsikter och erfarenheter.
Genom denna undersökning kan organisationer få värdefull insikt om vad som driver engagemang bland medarbetare och vad som behöver förbättras för att skapa en stark och lönsam verksamhet.
Hur analyseras resultaten av en medarbetarundersökning?
När medarbetarundersökningen är genomförd är det viktigt att analysera resultaten. Det finns olika sätt att analysera resultaten, men det vanligaste är att använda statistiska metoder för att identifiera problem och utvecklingsområden.
På Great Place To Work sammanställs resultaten i en rapport, som identifierar er organisations styrkor och svagheter. Utifrån dem blir det tydligt vad organisationen behöver förbättra för att skapa en bättre arbetsmiljö och öka produktiviteten. Resultaten används bäst för att skapa handlingsplaner för att förbättra arbetsmiljön och öka produktiviteten.
Resultaten av de 60 påståendena i Great Place To Works medarbetarundersökning sammanfattas i ett Trust Index™, som mäter graden av tillit som medarbetarna upplever på arbetsplatsen. För att bli Great Place to Work-certifierad måste organisationen uppnå ett Trust Index™ på minst 70 på en skala mellan 0-100. Certifieringen gäller i 12 månader och ger möjlighet att rankas som en av de bästa arbetsplatserna i Sverige, Europa eller världen.
Vad är fördelarna med medarbetarundersökningar?
Medarbetarundersökningar får organisationer att ta ett helhetsgrepp om arbetsplatskulturen och skapa en miljö där engagerade medarbetare kan nå sin fulla potential. Fördelarna är många.
Fördelar med medarbetarundersökningar:
- Ökat medarbetarengagemang
- Förbättrad arbetsmiljö
- Högre produktivitet
- Bättre ledarskap
- Ökad lojalitet
- Bättre rekrytering
Genom att genomföra en medarbetarundersökning kan organisationer ta reda på medarbetarnas åsikter om arbetsmiljön och ledarskapet. Detta kan leda till förbättringar som ökar produktiviteten, minskar personalomsättningen och stärker organisationens rykte som en attraktiv arbetsgivare.
Väljer du att använda Great Place To Work för din nästa medarbetarundersökning finns det ytterligare en fördel: Möjligheten att bli erkänd för er fantastiska företagskultur.
Uppnår du kriterierna - 70 % i Trust Index - blir du Great Place to Work-certifierad och får erkännande i våra kanaler samt ett emblem att använda i all intern och extern kommunikation, marknadsföring och employer branding. Certifieringen gäller i 12 månader och ger även möjlighet att rankas som en av de bästa arbetsplatserna i Sverige, Europa eller världen.
Vill du ha hjälp med er nästa medarbetarundersökning?