Stärk ditt employer brand: 7 sätt att dela medarbetarberättelser på sociala medier
Låt mig gissa: du får fler likes och större engagemang de gånger era inlägg handlar om människor än om era produkter eller tjänster? Ja, så är det för de flesta andra också... Och det är något du ska ta fasta på och utnyttja till din fördel – särskilt om du vill nå ut till många med ert varumärke!
Sociala medier är ett av de viktigaste verktygen som ger omedelbar räckvidd till en publik i realtid. Trots detta, medan miljontals företag har konton på sociala medier, förbises alltför ofta två faktorer:
- Sociala medier är just sociala, vilket betyder att det är tänkt att vara en tvåvägskonversation och inte en monolog.
- Att marknadsföra dina medarbetare och dina värderingar är lika viktigt som att marknadsföra dina varor och tjänster
Varför du bör presentera medarbetares berättelser på sociala medier
Att dela medarbetarberättelser på sociala medier visar potentiella jobbkandidater vad de kan förvänta sig av din företagskultur. Det är också kostnadseffektivt och ett ganska roligt sätt att nå ut till både kandidater och kunder!
Allt fler konsumenter vill att deras pengar ska gå till verksamheter som de känner överensstämmer med deras värderingar. En studie från PR-företaget 5W visar att:
- 71 % av konsumenterna föredrar att köpa från varumärken som delar deras värderingar
- Siffran för de födda på 2000-talet är hela 83 %
Det gäller även medarbetare, som i allt högre grad söker sig till arbetsplatser som passar deras värderingar.
För arbetssökande är några saker extra viktiga: företagets rykte, deras syfte, att få ett varmt välkomnande och att komma till en mentalt hälsosam arbetsplats. Ganska så rimliga önskemål, eller hur?
Det är också därför det är så viktigt att presentera medarbetares berättelser på dina sociala medier. Det blir ett tydligt och enkelt sätt att visa upp er företagskultur och era värderingar för både kunder och potentiella anställda.
Men hur delar du medarbetarnas berättelser på ett sätt som är autentiskt och engagerande?
Här är 7 sätt:
Hur man delar anställdas berättelser på sociala medier
1. Dela medarbetarnas citat om deras upplevelser på arbetsplatsen
Om du vill att dina anställda ska dela sina berättelser är det mest effektiva sättet att fråga dem!
Mejla dina anställda och fråga dem om de vill lämna in en kort beskrivning av erfarenhet från att arbeta i din organisation. Genom att dela några korta och snabba citat kommer kandidater och kunder som besöker dina sociala medier att snabbt få en känsla av kulturen.
Här är några vägledande frågor till dina anställda som vill lämna citat:
- Vad är en sak du värdesätter mest på [din organisation]?
- Hur skulle du beskriva kulturen på [din organisation]?
- Varför skulle du rekommendera att arbeta på [din organisation]?
2. Uppmuntra dina anställda att dela sina berättelser på sina egna sociala medier-konton
Dina medarbetare är dina bästa ambassadörer! Det finns inget mer autentiskt sätt att marknadsföra ett arbetsgivarvarumärke än när anställda delar med sig av sina egna berättelser på sina egna konton!
Det är också ett fantastiskt sätt att nå ut i deras nätverk med budskap om hur det är att arbeta för och med er. Och mer än att marknadsföra dig som en riktigt bra arbetsgivare utvecklar det också deras personliga varumärke. Samarbeta med dina anställda kring detta, eftersom vissa av dem kan behöva stöd och vägledning i början. De kanske inte vet vad och när de ska dela – eller ens vad de får och inte får dela. Skicka dem en kort guide med hashtags, exempel och schemaläggningstips. Gör det enkelt för dem!
3. Delta i temadagar för maximal räckvidd
Globala temadagar (eller till och med temaveckor eller temamånader) är en guldgruva för sociala medier.
De förser dig både med ett tydligt ämne och gör det möjligt för din verksamhet att synas och delta i ett världsomspännande samtal som når ut till många, och säkerligen helt nya, människor.
Dagar som Employee Appreciation Day, Certification Nation Day, Internationella kvinnodagen, Earth Hour eller World Mental Health Day är perfekta tillfällen att visa upp hur din arbetsplats gör världen bättre – särskilt när du kan koppla dessa teman direkt till dina medarbetares berättelser.
4. Ta fram en serie bloggintervjuer
Ta fram en serie om och med dina medarbetare! Intervjua dina medarbetare och dela intervjuerna regelbundet i dina sociala medier. Du kan utveckla en uppsättning frågor att använda för varje intervju eller kan skräddarsy frågorna efter varje anställds erfarenhet.
Kom ihåg att använda samma visuella identitet så att potentiella kandidater känner igen dina inlägg direkt. Och var konsekvent!
Genom att dela en intervju varje månad bygger du din trovärdighet som arbetsgivare och ökar seriens autenticitet. Och glöm inte att lägga till en länk till dina senaste jobberbjudanden i inläggen på sociala medier.
Några namnidéer för din medarbetares spotlight-serie:
'En dag i livet'
'Anställd i fokus'
"Möt teamet"
"Karriär i fokus"
"Livet på [ditt företagsnamn]"
5. Videointervjua dina anställda om deras medarbetarupplevelse
Samma som ovan, fast i videoform! Video är det mest engagerande formatet på sociala medier sedan flera år tillbaka. Det har att göra med att våra hjärnor kommer ihåg videoinnehåll bättre än sådant vi har läst. Särskilt yngre är förtjusta i det här formatet, vilket färklarar varför Titkok var den mest nedladdade appen 2021.
Hoppa på trenden om den passar din verksamhet och de människor du vill attrahera. Se dock till att du följer några viktiga regler:
- Videorna bör aldrig vara längre än 3 minuter, helst under 1 minut
- Se till att innehållet som delas är återanvändbart för flera ändamål
- Inkludera undertexter (85 % av Facebook-videor ses utan ljudet på)
- Säkerställ bra ljudkvalitet: undvik bakgrundsljud eller eko
- Skriv det INTE! Att läsa ett manus på video skadar autenticiteten som du försöker visa upp. Var naturlig och säg det från hjärtat istället!
Tips: Om du är en Great Place to Work-certifierad™-organisation och redan har några medarbetarvideor eller funderar på att göra en, glöm inte att inkludera dem i din företagsprofil på vår webbplats för att nå fler kandidater.
6. Spela in en video om ditt företag
Skapa en video för fler ändamål och kanaler. Visa upp dina (kanske helt nya) kontor och alla dina fantastiska förmåner. Att se nuvarande anställda utvecklas i sin miljö ger ännu mer trovärdighet till ert arbetsgivarvarumärke och att bjuda in dina medarbetare att delta kommer samtidigt att öka stoltheten internt!
Tips: Vill du ha hjälp med att skapa video? Vi har ett filmteam som kan hjälpa dig.
7. Överlåt era sociala medier till era medarbetare
Lämna över dina konton till dina medarbetare och låt dem tala för sig själva.
Det kan vara något som en "dag i livet" på TikTok, en interaktiv Twitter-chatt eller ett "Fråga mig vad som helst"-inslag på Instagram.
Naturligtvis måste regler och riktlinjer kommas överens om först. Men om medarbetaren och marknadsteamet samarbetar kring budskapen kan det komma ut några riktigt kreativa och autentiska medarbetarberättelser!
Visa upp er certifiering
En bild säger mer än tusen ord, heter det. Kontentan är att det måste gå snabbt. Särskilt på sociala medier.
Med en Great Place to Work-certifiering visar du omedelbart och utan nonsens att er arbetsplats sticker ut vad gäller de viktiga sakerna. Och att någon annan (vi) går i god för att er arbetsplats är riktigt bra.
Certifierar du dig som ett Great Place to Work får du ett certifieringsemblem att använda på webben, i annonser och i sociala medier.
Läs mer om hur du blir certifierad här.
Eller ladda ner vår guide om Employer Branding här.
Vill du veta mer hur vi kan hjälpa er? Boka möte med oss.