Skip to content

Hur Great Place to Work stöttade Stryker med sitt Employer brand

Stryker Great place to work

Industry

Medtech

Utmaning

Stryker hade svårt att rekrytera rätt talanger och få tillräckligt många ansökningar till sina lediga tjänster.

Results

Efter att ha certifierats som en Great Place to Work såg Stryker en markant ökning i antalet ansökningar och lyckades attrahera topptalanger till företaget.

10
Antal ansökningar före certifiering
400%
Fler ansökningar efter certifiering

Jag visste om att Stryker var superbra, en superbra arbetsgivare. Vi hade dock svårt att rekrytera folk, så vi behövde få ut budskapet. Både lite internt, men framförallt externt på marknaden.

Johan Brettmar

Anställd på Stryker

Efter Great Place to Work-certifieringen i Sverige så såg vi enorm skillnad. Vi fick 400-500 ansökningar på vissa tjänster som vi kanske fick 10 på tidigare.

Johan Brettmar

Anställd på Stryker

Resultatet är såklart att vi har engagerade och motiverade medarbetare. Twisten är att vi har fått ut det budskapet till marknaden så vi kan attrahera ytterligare topptalanger in till Stryker.

Johan Brettmar

Anställd på Stryker

stryker-locations-hero_-1x-1

Om Stryker

Stryker är en ledande arbetsgivare inom medtech som strävar efter att erbjuda en exceptionell arbetsmiljö för sina medarbetare.

Utmaningen

Stryker, en ledande arbetsgivare inom medtech som strävar efter att erbjuda en exceptionell arbetsmiljö för sina medarbetare, stod inför en betydande utmaning: att attrahera tillräckligt många kvalificerade kandidater till sina lediga tjänster. Trots sitt rykte som en utmärkt arbetsgivare, hade företaget svårt att nå ut till potentiella talanger och få dem att söka. Johan Brettmar på Stryker uttryckte problemet så här: 'Jag visste om att Stryker var superbra, en superbra arbetsgivare. Vi hade dock svårt att rekrytera folk, så vi behövde få ut budskapet. Både lite internt, men framförallt externt på marknaden.'

Lösningen

För att tackla denna utmaning beslutade Stryker att samarbeta med Great Place to Work för att genomgå deras internationellt erkända certifieringsprocess. Denna process involverade en noggrann bedömning av medarbetarnas upplevelser och feedback för att säkerställa att arbetsplatsen verkligen levde upp till höga standarder. Efter att ha övervägt olika alternativ, valde Stryker Great Place to Work-certifieringen på grund av dess starka rykte och omfattande metodik.

Johan Brettmar på Stryker noterade hur detta påverkade företaget: 'Efter Great Place to Work-certifieringen i Sverige så såg vi enorm skillnad. Vi fick 400-500 ansökningar på vissa tjänster som vi kanske fick 10 på tidigare.'

Resultaten

Resultaten efter certifieringen var imponerande. Stryker upplevde en betydande ökning i antalet ansökningar till sina lediga tjänster, från endast 10 ansökningar före certifieringen till mellan 400 och 500 ansökningar efteråt – en ökning med 40 till 50 gånger fler ansökningar. Detta gjorde det möjligt för företaget att attrahera och rekrytera topptalanger, vilket i sin tur ledde till högre medarbetarengagemang och en stärkt arbetsplatskultur.

Som Johan Brettmar på Stryker uttryckte det: 'Resultatet är såklart att vi har engagerade och motiverade medarbetare. Tristen är att vi har fått ut det budskapet till marknaden så vi kan attrahera ytterligare topptalanger in till Stryker.'

Ready to get started?