Världens bästa arbetsplatser lyfter fram vikten av att bygga förtroende med medarbetarna
De grundläggande elementen i en positiv medarbetarupplevelse förändras inte beroende på var i världen du bor.
Medarbetare i Latinamerika behöver samma saker från sina chefer och kollegor som medarbetare i Europa eller Asien: förtroende för ledare, stolthet över sitt arbete och samhörighet med kollegorna.
Great Place To Work® analyserade enkätsvar från 18 miljoner arbetstagare runt om i världen för att hitta de 25 företag som finns med på årets Fortune World's Best Workplaces™-lista.
Dessa företag slår med råge den typiska globala arbetsplatsupplevelsen. På de vinnande företagen uppgav 90 % av de anställda att de hade en bra arbetsplats, jämfört med lite mer än hälften i de flesta regioner i världen.
"Det spelar ingen roll vilket land eller kontinent du kallar ditt hem", säger Michael C. Bush, VD för Great Place To Work. "Det som spelar roll är det förtroende som företagen bygger upp med sina anställda. Arbetsplatser med hög tillit lyssnar på alla sina medarbetare, innoverar, anpassar sig, mäter och upprepar."
En bra arbetsplats är livsavgörande för de anställda.
"Vi har data som visar att vissa stora företag skapar en upplevelse för underrepresenterade personer som är bättre än deras andra upplevelser i deras land", säger Bush. "När företag skapar en bra plats att arbeta och leva på för alla är det mätbart bättre för världen."
För att komma i fråga måste företagen vara verksamma i tre eller fler länder, ha minst 5 000 anställda globalt och 40 % eller 5 000 anställda utanför huvudkontorets land.
Årets lista var mer konkurrenskraftig än någonsin, med en 28-procentig ökning av antalet företag som deltog i den globala undersökningen från 2022, och en 40-procentig ökning av antalet inkomna undersökningar.
De 25 vinnande företagen hade en större andel anställda som rapporterade rättvis lön (75 %), stöd för en sund balans mellan arbete och fritid (84 %) och inflytande över beslut som påverkade deras liv (81 %) jämfört med den typiska globala arbetsplatsen.
På vinnande företag skulle 88 % av de anställda rekommendera sin arbetsgivare till vänner och familj. Det är 34 procentenheter högre än det globala genomsnittet på 54 %.
Hur "great" ser ut
Här är några av de sätt på vilka företagen på listan investerar i sina anställda och skapar erfarenheter som leder till starkare affärsresultat:
1. Involvera medarbetarna i beslut som påverkar dem
Hilton, den nya nummer ett på årets lista, ser till att medarbetarna får göra sin röst hörd när beslut fattas som påverkar dem.
I Central- och Latinamerika lanserades "My Voice Matters", en åtta veckor lång kampanj där ledarna fick feedback från över 5 000 teammedlemmar. Detta engagemang är anledningen till att 84 % av Hiltons anställda säger att ledningen involverar dem i beslut som påverkar dem - tre procentenheter högre än genomsnittet för alla vinnande företag.
2. Se till att alla medarbetare har en rättvis och engagerad chef
På världens bästa arbetsplatser säger 79 % av de anställda att deras chef inte "favoriserar någon" - och på Cadence, nr 9 på listan, är siffran 86 %. För att uppnå detta låter Cadence 90 % av sina chefer runt om i världen genomgå utbildningar i omedvetna fördomar och alliansskapande.
Cadence fokus på att utveckla sina chefer exemplifieras av företagets mentorskapsprogram som växte fram ur arbetet med de anställdas resursgrupper (ERG). Genom att stödja både mentorer och adepter kan företaget bygga upp ett djupt förtroende mellan anställda och ledning.
3. Uppmuntra alla medarbetare att hitta en sund balans mellan arbete och fritid
På Alassian, nr 16 på årets lista, säger 94 % av medarbetarna att de uppmuntras att hitta en hälsosam balans mellan arbete och fritid, 10 procentenheter högre än genomsnittet för de vinnande arbetsplatserna.
En av de extraordinära saker som Atlassian erbjuder är en "distributed-first"-arbetsmiljö. Anställda behöver inte arbeta från ett kontor och kan tillbringa 90 dagar per år med att arbeta utanför sin permanenta arbetsplats. Teamen är uppbyggda kring tidszoner, där teammedlemmarna har en överlappning på minst fyra timmar varje arbetsdag för att stötta samarbetet.
Distansarbete är inte en universallösning för medarbetarupplevelsen, men Atlassians sätt att möjliggöra distansteam erbjuder en flexibilitetsnivå som teamets medlemmar värdesätter högt.
4. Ge varje medarbetare ett meningsfullt arbete
På DHL Express, nr 2 på listan, uppger 90 % av de anställda att de känner att deras arbete är mer än "bara ett jobb".
Det beror delvis på företagets insatser för att stötta de samhällen där det är verksamt, genom att varje år spendera 1 % av nettovinsten på att ge tillbaka. Några exempel på detta engagemang är hur DHL hjälper flyktingar att få en ny start inom företaget, eller ansträngningarna för att minska företagets klimatavtryck.
För att säkerställa att alla medarbetare känner sig delaktiga i företagets uppdrag uppmanas länderna att sprida information och engagera medarbetarna kring frågan om syfte. I Nord- och Sydamerika ombads medarbetarna till exempel att ladda upp sitt eget personliga syfte för att starta ett samtal om hur varje medarbetare bidrog till organisationens övergripande mål.