Koppling mellan tillit och vinstmarginal
De har förstått det som alltför många missar: I organisationer där ledarna litar på sina medarbetare, och vice versa, mår och presterar människor bättre, med lägre personalomsättning och sjukfrånvaro som följd.
Den här kunskapen har nått de flesta ledningsgrupper. Ändå ser vi gång på gång hur allt från klädkedjor till matgrossister glömmer bort, eller rent av struntar i, sina medarbetare.
Hur bygger man då en organisation som präglas av tillit? Här är fyra saker som förenar de bästa arbetsplatserna (och som Svenska fotbollförbundet nu bör tänka på):
1. De involverar medarbetarna i beslut som påverkar dem.
2. De ser till att alla medarbetare har en rättvis och engagerad chef.
3. De uppmuntrar alla medarbetare att hitta en sund balans mellan arbete och fritid.
4. De ger varje medarbetare ett meningsfullt arbete.
Ledarskapet är nyckeln. På Sveriges bästa arbetsplatser får cheferna stöd i sin ledarroll – de lämnas inte ensamma. Cheferna får lära sig att ge feedback, informera och vara tydliga. Det skapar rättvisa chefer som litar på, utan att hela tiden kontrollera, att medarbetarna gör ett bra jobb.
Så mycket förstör dåligt ledarskap
Orimliga arbetsförhållanden leder till kränkta medarbetare och att arbetsplatsen får dåligt rykte. Risken är stor att man förlorar, som i Svenska fotbollförbundets fall, både anseende och medarbetare.
Men det finns grunder till dåliga arbetsplatser som sällan når media, men som också kan vara skadliga. För även ”normala” brister i ledarskapet – som otydlighet och svårighet att ge feedback – kan skapa otrygghet och ohälsa. Faktum är att redan i dag står psykisk ohälsa för hälften av alla längre sjukskrivningar.
Så hur ska du göra om du vill bygga en bra organisation? Våra data visar att arbetsplatser som aktivt stöttar cheferna i att vara transparenta och ge både positiv och negativ feedback, lyckas bättre. Börja där. Med er själva.
Jeanette Bergvall, VD Great Place to Work Sverige